FE: Wehrlein og Porsches første

Pascal Wehrlein Copyright Porsche Motorsport

Pascal Wehrlein fik endelig deres første rigtige sejr, da Pascal Wehrlein og Andre Lotterer sikrede Porsche deres første sejr med en 1-2 i Mexico City. Tilmed startede Pascal Wehrlein fra pole position, så hvad kunne gå galt?

Meget skulle det vise sig i et løb, der var noget så sjældent som uden safety car-perioder, men banen var også en anden. Mexico City er den samme bane, som der køres Formel 1 på, men naturligvis på et andet layout. Layoutet blev lavet om for et par år siden, og det ændrede løbets kvalitet, da det gik fra et rimelig processionelt løb til et løb, hvor der blev overhalet på.

Sidste år vandt Pascal Wehrlein også et løb i Mexico, men en manglende deklaration af dæk betød, at Porsches og Pascal Wehrleins sejr forsvandt i den blå luft. Denne gang er det hele legit, så endelig fik Porsche den succes som de har ventet år på.

Alexander Syms har ikke haft det nemt hos Mahindra. I løb 2 i Saudi-Arabien udgik han og forårsagede den safety car som sikrede Eduardo Mortara sejren. I Mexico udgik han allerede på første omgang, men da Mexico ikke er en bybane, så kunne bilen fjernes uden brug af safety car.

Faktisk var der slet ikke brug for safety car i dag, hvilket er en sjældenhed i Formel E, specielt fordi der blev overhalet en del i løbet. Der var også behov for to Attack Modes af fire minutter, og i Mexico kunne den tages uden at man mistede placeringer.

Antonio Giovinazzi er stadig i læringsfasen og han endte med at blive overhalet med en omgang, da han fik et ufrivilligt pitstop. Så udgik han da man lige så godt kunne spare materiellet fremfor at være ufrivillig rullende chikane.

Robin Frijns, Eduardo Mortara, de to DS Techeetah og de to Porscher kæmpede hele dagen. Mercedes var her, der og alle vegne. Nyck de Vries var både inde og ude af top 10.

Slutningen på løbet blev mere spændende end mange kørere ønskede. Pascal Wehrlein kørte over målstregen 1 sekund før den sidste omgang, hvilket fik en del kørere ned i det kriminelle niveau af energiforbruget. Lucas di Grassi fik en fem sekunders straf for at have ramt en anden kører og Antonio Felix da Costa fik ødelagt en del af sin forvinge, da han lå lige bag Andre Lotterer, der tog et Attack Mode.

Et rigtigt underholdende løb, hvor der blev kæmpet fra start til slut, der endte med Porsches første sejr, en 1-2 sejr, Pascal Wehrleins første sejr, der dog blev sikret ved hjælp af en teamordre fra Porsches ledelse.

Resultatet af Mexicos ePrix blev:

Plads Kører Team Omg. Tid Afstand
1 Germany Pascal Wehrlein Germany Porsche Team 40 47’20.404
2 Germany Andre Lotterer Germany Porsche Team 40 47’20.706 0.302
3 France Jean-Eric Vergne China Techeetah 40 47’29.455 9.051
4 Portugal Antonio Felix da Costa China Techeetah 40 47’30.379 9.975
5 Switzerland Edoardo Mortara Monaco Venturi 40 47’38.760 18.356
6 Netherlands Nyck de Vries Germany Mercedes 40 47’39.424 19.020
7 Netherlands Robin Frijns United Kingdom Virgin Racing 40 47’40.636 20.232
8 Switzerland Sébastien Buemi Japan Nissan e.Dams 40 47’43.798 23.394
9 Germany Maximilian Gunther Japan Nissan e.Dams 40 47’46.901 26.497
10 United Kingdom Jake Dennis United States Andretti Autosport 40 47’47.233 26.829
11 Belgium Stoffel Vandoorne Germany Mercedes 40 47’47.490 27.086
12 Brazil Lucas di Grassi Monaco Venturi 40 47’47.929 27.525
13 New Zealand Nick Cassidy United Kingdom Virgin Racing 40 47’49.198 28.794
14 United Kingdom Oliver Turvey United Kingdom NIO Formula E Team 40 47’53.382 32.978
15 United Kingdom Sam Bird United Kingdom Jaguar Racing 40 47’56.081 35.677
16 United Kingdom Oliver Rowland India Mahindra Racing 40 47’56.451 36.047
17 United States Oliver Askew United States Andretti Autosport 40 47’56.799 36.395
18 United Kingdom Dan Ticktum United Kingdom NIO Formula E Team 40 48’05.011 44.607
19 New Zealand Mitch Evans United Kingdom Jaguar Racing 40 48’22.862 1’02.458
20 Brazil Sergio Sette Camara United States Dragon Racing 40 48’41.810 1’21.406