I Formel E har man kun et dæk til brug i løbet. Det er med riller og det skal bruges både i sol og regn. Netop regn spillede en stor rolle i lørdagens løb og optakt. Den første træning havde flere ødelagte biler, da banen i Paris var våd og dækkene på ingen måde var gearet til det meget vand.
Senere stoppede regnen, men var i Danmark på en sommerdag, så kom den igen ad mange omgange. En måde at løse dette på var at lege med dæktrykket, men det misforstod Mahindra, der kørte med for lavt dæktryk. Det betød, at Pascal Wehrlein fik frataget sin pole position og begge Mahindra blev diskvaliferet og smidt bagerst på gridden.
Samme skæbne, altså at blive diskvalificeret, oplevede Jose Maria Lopez, der ikke formåede at sætte en tid og derfor ikke levede op til 105%-reglen, men som også fik lov at starte på dispensation.
Selve løbet blev en rodet omgang gulfase, safety car, regnvejr og afkørsler. Oliver Rowland havde arvet pole position med Wehrleins DSQ. Løbet blev startet bag sikkerhedsbilen, så man kunne minimere ulykker, men selv under langsom hastighed havde nogle kørere problemer med at holde bilen på asfalten.
Jeg har set samtlige Formel E-løb, der er blevet kørt igennem årene, og det her var klart det løb med flest afkørsler. De fleste var solouheld, men der var andre, hvor en eller flere andre biler blev involveret.
Størstedelen af løbet var kampen om sejren et opgør mellem Robin Frijns og Andre Lotterer. Always the Bridesmaid kan man sige om Lotterer, som igen blev nummer to. Efter de to førende var det en kamp ikke at tage sig selv ud af løbet, men næsten endnu mere ikke at blive taget ud af en anden kører.
Da tiden var gået endte resultatet sådan:
Plads | Kører | Team | Bil | Omg. | Afstand |
---|---|---|---|---|---|
1 | Robin Frijns | Virgin | Audi | 32 | 47m50.510s |
2 | Andre Lotterer | DS Techeetah | DS | 32 | 1.373s |
3 | Daniel Abt | Audi | Audi | 32 | 3.175s |
4 | Lucas di Grassi | Audi | Audi | 32 | 3.666s |
5 | Maximilian Gunther | Dragon | Penske | 32 | 5.456s |
6 | Jean-Eric Vergne | DS Techeetah | DS | 32 | 6.694s |
7 | Antonio Felix da Costa | BMW | BMW | 32 | 7.238s |
8 | Gary Paffett | HWA | Venturi | 32 | 7.901s |
9 | Felipe Massa | Venturi | Venturi | 32 | 10.522s |
10 | Pascal Wehrlein | Mahindra | Mahindra | 32 | 10.998s |
11 | Sam Bird | Virgin | Audi | 32 | 11.488s |
12 | Oliver Rowland | e.dams | Nissan | 32 | 19.451s |
13 | Jose Maria Lopez | Dragon | Penske | 32 | 24.023s |
14 | Oliver Turvey | NIO | NIO | 32 | 1m22.226s |
15 | Sebastien Buemi | e.dams | Nissan | 31 | 1 omg. |
16 | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 31 | 1 omg. |
17 | Jerome d’Ambrosio | Mahindra | Mahindra | 29 | Udgået |
– | Alex Lynn | Jaguar | Jaguar | 23 | Udgået |
– | Edoardo Mortara | Venturi | Venturi | 23 | Udgået |
– | Stoffel Vandoorne | HWA | Venturi | 18 | Udgået |
– | Alexander Sims | BMW | BMW | 18 | Udgået |
– | Tom Dillmann | NIO | NIO | 17 | Udgået |