Honda forlader Formel 1 efter næste sæson, men hvorfor trækker de sig ikke ud af Indycar, når formålet er at gå i en mere grøn retning? Honda har meldt ud, at målet er at gøre Honda CO2-neutral i 2050 og her hjælper det ikke med fossile brændstoffer i Formel 1.
Så hvad er egentlig forskellen på F1 og Indycar i den sammenhæng? Hondas F1-chef Masashi Yamamoto udtalte fredag under teamchef-pressekonferencen på Nurburgring:
“Det var en svær beslutning at forlade F1. Vi var nødt til at træffe beslutningen at arbejde på fremtidige CO2-neutrale projekter.”
“Vores arbejde i Indycar bliver kørt af HPD, hvilket er en selvstændig del af Honda i Amerika.”
“Hvad angår F1 så er en stor del af vores R & D-folk baseret i Japan, hvilket betød for vores fremtidige arbejde, at vi ville være nødt til at allokere ingeniører, der ellers arbejdede i Japan.”
“Men givet det at Honda har kunder over hele verden til dets automobile produkter, motorcykel og hverdagsprodukter, var der et behov for at flytte vores topingeniører på et tidspunkt til at arbejde på fremtidige CO2-neutrale projekter.”
Så årsagen til Honda bliver i Indycar, hvor der kommer en ny motor i 2023, skyldes at Indycar-delen bliver drevet af en selvstændig enhed i Amerika.