Derfor fejlede Schumi hos Mercedes

Michael Schumacher hos Mercedes Copyright Mercedes AMG F1

Michael Schumacher var den nok bedste racerkører inden sit stop efter 2006-sæsonen, specielt hvis man måler hans resultater i procenter. Siden kom comebacket til Mercedes i 2010, og det mudrede procenterne.

Udviklingen er stor i Formel 1, men kunne Michael være faldet så langt bagud efter tre års pause? Umiddelbart ja, men årsagen findes (delvist) et andet sted. Bilen som Michael Schumacher kom i tilbage i 2010, var slet ikke bygget til tyskerens kørestil og dermed blev opsætningen af bilen et problem.

Det udtalte den tidligere designguru John Barnard, der har en fortid hos de store hold, McLaren, Ferrari og Benetton. En forklaring som Mr. 20%, Willi Weber samstemmer.

Mercedes har vundet de sidste seks år, men de var ikke konkurrencedygtige, da Michael Schumacher kom til holdet.
Copyright Mercedes AMG

Til avisen ‘Kölner Express’ udtaler han:

“Jeg ser det 100% på samme måde.”

“Michael havde denne specielle opsætning til sin stil, og den fik han ikke hos Mercedes.”

“De nyere biler havde udviklet sig i en anden retning, og Michael kunne ikke få indflydelse på teknologien, lige så meget som han kunne hos Benetton og Ferrari.”

“Det er sandheden, men efter Ross (Brawn, red.) ikke kunne forbedre bilen meget efter 2009, og Rosberg pludselig var den hurtigste, så kunne Michael ikke kompensere for dette.”

“Det var en anderledes teknologi og kørergeneration, selv om Michael var så fit som altid.”

Willi Weber siger, at han frarådede Michael at vende tilbage til Formel 1 og Mercedes.

“Michael fejlede hos Mercedes. Hvis bare han havde lyttet til mig.”

Ross Brawn kunne ikke udvikle Mercedes-raceren, så den passede til Michael, men flere gange i 2011 og 2012 fik vi glimt af Michaels kunnen.

“Han prøvede alt og sammen med Rosberg, fik de lavet bilen hurtigere, så Mercedes kunne blive verdensmestre mange gange.”

“Men det (comebacket, red.) var stadig unødvendigt.”

#keepfightingmichael