For første gang siden Tom Kristensen i 2013 var der dansk sejr i både hovedklassen og det generelle resultat. Nicklas Nielsen tog sejren med sine to medkørere efter 24, der bød på lidt af hvert i det måske mest lige felt i dette årtusinde.
Nicklas Nielsen blev den store sejrsherre, sammen med medkørerne Antonio Fuoco og Miguel Molina, i dette års Le Mans, der bød på alt andet end sne. Masser af godt, underholdende og tæt race, men også mange timer bag safety car, når regnen stod ned i store mængder, og gjorde det umuligt for bilerne at køre stærkt på banen.
Der skete rigtig meget i løbet, så vi har vedhæftet de officielle højdepunkter her.
En ekstra stor ære var det for vores 27-årige dansker, der allerede fredag blev kaldt hjem fra de ellers populære fans-møder i de store danskerlejre.
Nicklas både startede og sluttede Le Mans. Det er ikke normalt, men det var løbet heller ikke. Af de tre kørere på et hold er der som regel en, der kvalificerer bilen, en anden der starter bilen, og den sidste i trioen kører over målstregen.
Et stort tillykke skal lyde fra GPnews til vores danske fabrikskører.
Udover Nicklas Nielsen var der 12 andre danskere med i løbet. Her sluttede Mikkel O. Pedersen bedst, da han kom på podiet med sit hold i Ford Mustang.
Hypercar
Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – P1
Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #5) – P6
Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – P9 / (P2 i klassen for private teams)
Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – P12
LMP2
Frederik Vesti (Cool Racing #47) – P10
David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – P11
Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – P12
LMGT3
Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #44) – P3
Michelle Gatting (Iron Dames #85) – P5
Conrad Laursen & Johnny Laursen (Spirit of Race #155) – P8
Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – P9
Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – P13