Alpine Racing vil have Pierre Gasly til næste år, og det kan de ikke så længe han er under kontrakt med Red Bull og Alpha Tauri. Alpha Tauri vil gerne afgive den franske kører, men de vil have Colton Herta fra USA i stedet.
Colton Herta mangler dog nogle superlicenspoint, og kan derfor ikke på papiret køre Formel 1. Den unge amerikaner har 32 af de 40 point som en superlicens kræver. Der arbejdes på en Force Majeure-mulighed, men den er flere Formel 1-teams ikke interesseret i.
Gennem FP1-træninger kan han optjene seks af de otte point Colton mangler, hvis han kører FP1 resten af sæsonen. Men hvad nu hvis han ikke får kompensation til at køre Formel 1 næste år?
Alpine Racing bruger den uofficielle sommerferie på at teste flere kørere. Det sker på Hungaroring i sidste års A521, banen som Alpine (tidligere Renault, red.) har brugt til at teste kørere. Det var her Robert Kubica fik sin første rigtige test inden hans comeback.
Til testen er flere kørere inviteret. En af disse er naturligvis Colton Herta, som Alpine forsøger at hjælpe i kampen om superlicenspoint. Alpine junior Jack Doohan får en test, men også Nyck de Vries og Antonio Giovinazzi. Mick Schumacher skulle også have testet, men han er ikke til stede i Ungarn.
Lørdag sagde Alpha Tauri teamchef Franz Tost:
“Det seneste om Pierre er, at han har en kontrakt med os, som jeg sagde allerede sidste gang., og hvad angår Colton Herta, er det en beslutning fra FIA, om han får Super-licensen eller ej, og jeg håber, at FIA vil tage denne beslutning hurtigst muligt, så vi ved, hvordan vi skal opbygge holdet, og hvor vi skal hen til næste år.
Colton Herta kan “skride” fra sin kontrakt hos Andretti i Indycar, hvis han får muligheden for at køre Formel 1. Andretti Autosport som stadig håber på et Formel 1-hold i portfolioen på et tidspunkt, ville selv have Colton til at køre for sig i Formel 1, så Michael Andretti vil ikke stå i vejen for et nyt eventyr.
Alpine er klar over, at hvis de ikke får Pierre Gasly, så skal de finde en kompetent afløser.