Mandag aften dansk tid kom nyheden. General Motors kommer til Formel 1 i 2026. Aftalen er lavet og nu er det op til GM at få holdet på gridden om halvandet år. Det bliver uden Michael Andretti, men Andretti-navnet vil være der.
Aftalen indebærer, at General Motors i fremtiden vil træde ind i sporten som motorleverandør. Formula One Management udtaler:
Greg Maffei, præsident og administrerende direktør for Liberty Media:
“Med Formel 1’s fortsatte vækstplaner i USA, har vi altid troet på, at det at byde et imponerende amerikansk mærke som GM/Cadillac velkommen til gridden og GM som en fremtidig leverandør af motorer kunne bringe yderligere værdi og interesse til sporten.”
“Vi krediterer ledelsen af General Motors og deres partnere for betydelige fremskridt i deres parathed til at deltage i Formel 1. Vi er glade for at komme videre med ansøgningsprocessen for GM/Cadillac-teamet til at deltage i mesterskabet i 2026.”
Stefano Domenicali, præsident og administrerende direktør for Formel 1:
“General Motors og Cadillacs engagement i dette projekt er en vigtig og positiv demonstration af udviklingen af vores sport. Vi ser frem til at se fremskridtene og væksten af denne ansøgning, sikre på det fulde samarbejde og støtte fra alle involverede parter.”
Mark Reuss, præsident for General Motors:
“Som motorsportens højdepunkt kræver F1 grænseoverskridende innovation og ekspertise. Det er en ære for General Motors og Cadillac at blive en del af verdens førende løbsserie, og vi er committed til at konkurrere med passion og integritet for at løfte sporten for fans over hele verden. Dette er en global scene for os til at demonstrere GM’s ingeniørekspertise og teknologiske lederskab på et helt nyt niveau.”
Dan Towriss, administrerende direktør for TWG Globals motorsport:
“Vi er glade for at samarbejde med General Motors om at bringe en dynamisk tilstedeværelse til Formel 1. Sammen samler vi et verdensklasseteam, der vil legemliggøre amerikansk innovation og levere uforglemmelige øjeblikke til racerfans rundt om i verden. Vi sætter pris på FIA og FOM’s støtte til vores ansøgning og deres anerkendelse af den værdi, vi kan tilføre mesterskabet.”
1978-verdensmester Mario Andretti får en ledende rolle hos GM/Cadillac. Han bliver en del af F1-holdets bestyrelse.
“Min første kærlighed var Formel 1 og nu – 70 år senere – er paddocken stadig mit happy place. Jeg er absolut begejstret over Cadillac, Formel 1, Mark Walter og Dan Towriss. Stadig at være involveret på dette stadie af mit liv -Jeg er nødt til at nive mig selv for at sikre, at jeg ikke drømmer.”
Planen er, at Cadillac kommer med deres egen Power Unit i 2028 og dermed bliver et rent fabrikshold, som er en af betingelserne for holdets deltagelse i Formel 1. Indtil den er klar skal Cadillac dog køre med en anden Power Unit fra en anden fabrikant. Her har Honda længe været nævnt, men nu er også Ferrari kommet ind i billedet.