Hvis du læser denne anmeldelse, så betyder det at du er interesseret i Formel 1. Derfor kender du til Mercedes Formel 1-holdet, men vidste du at det nuværende Mercedes’ holds DNA går helt tilbage til 60’erne, hvor et Formel 1-hold stadig kunne drives fra en garage.
Vi taler om Tyrrell Racing Organisation, skabt af karismatiske Ken Tyrrell. Går vi baglæns så har vi Mercedes AMG – Brawn GP – Honda Racing – British American Racing – Tyrrell. Det betyder i korte træk, at uden Ken Tyrrell og hans visioner, så havde Lewis Hamilton aldrig vundet seks verdensmesterskaber for Mercedes.
I år er det 50 år siden, at Jackie Stewart i 1973 vandt sit sidste mesterskab i Formel 1, siddende i en ægte Tyrrell, og i den anledning har forfatter Richard Jenkins skrevet en bog, udgivet på Evro Publishing, der handler om Tyrrell-holdet, ikke så meget Ken Tyrrell, selv om man ikke kan skrive en bog uden grundlæggeren spiller en rolle.
Richard Jenkins har dog valgt primært at fokusere på holdet, og henviser til Maurice Hamiltons og Christopher Hiltons biografier om grundlæggeren, hvis man vil læse nærmere om Ken Tyrrell. Resultatet er blevet en tyk bog med flotte billeder, der starter i Formel Junior og slutter i 1998, hvor holdet var solgt til British American Racing og deltog under BAR Tyrrell-navnet.
Vi kommer godt omkring på de over 400 sider med mange forskellige artikler omkring holdet. Conceptbilleder, gamle pressemeddelelser, interviews med relevante kørere og personnel. Selv hvis du ikke kender Tyrrell, så har du sikkert set billeder af Jackie Stewart i en blå Tyrrell, hørt om Francois Cevert med de fortryllende blå øjne, den sekshjulede P34 og Jean Alesi, der førte an foran Ayrton Senna i Phoenixs gader i 1990 eller den løftede næse, der i 90’erne var kendetegnende for Formel 1, hvor selv Williams og Ferrari fulgte efter midt i 90’erne.
Der er koncepttegninger som f.eks. den såkaldte boomerangvinge, der dog aldrig blev brugt. Man kommer igennem holdets problemer med at finde sponsorer, og man kommer godt ind under huden på holdet, som for mange nok er gået lidt i glemmebogen.
Bogen slutter med den komplette oversigt over Tyrrells resultater fra Formel Junior og frem til det sidste løb i 1998. En rigtig spændende bog, hvis man er interesseret i Formel 1’s historie, og du vil helt sikkert kunne lære noget af bogen.
Den vejledende pris er 90 pund, hvilket er en høj pris for en nichebog, hvis man ikke er helt fan. Den er på tidspunktet for denne anmeldelse på tilbud hos Amazon.co.uk, men det er nok værd at undersøge markedet, så man slipper for en dummebøde for Postnord.
Det er et gennemarbejdet produkt, som GPnews sagtens kan anbefale. Du kan stensikkert lære noget. Det gjorde GPnews også.
Du kan læse mere om bogen her. Du kan f.eks. finde bogen i Danmark her.