Sidste efterår udkom bogen Driven to crime, udgivet hos Evro Publishing, og det med et noget anderledes tema ind vi ellers ser motorsportsbøger omkring. Det handler om de mange, som har lavet kriminalitet for enten at finansiere motorsport eller på anden måde har forbindelser til motorsport.
Det er noget af en mobbedreng, ikke i fysisk størrelse, selv om 480 sider giver en tyk bog, der dog også gennemgår 66 hændelser, og man skal ikke mange sider ind i bogen før det handler om Kankamol Albon, og hvis du synes efternavnet lyder bekendt, så er det fordi det er Alex Albons mor, der måtte en tur ind og brumme efter at have svindlet og bedraget.
Dermed måtte Alex tage sig af sine mange søskende, og man sidder med en følelse af hvor imponerende det har været for ham både at jonglere en motorsportskarriere på vej mod Formel 1 og sine søskende.
Giovanni Amati kommer også tidligt i bogen. Den sidste kvinde, som forsøgte sig i Formel 1 blev som 18-årig kidnappet ude foran sit hjem, hvor hun i sit fangenskab blev voldtaget, inden hun efter betaling af en løsesum blev frigivet. Hvordan hun mod sin vilje var tvunget til at hjælpe det italienske politi med at fange sine kidnappere.
Det er en rigtig spændende bog med rigtig mange detaljer og fakta. Det kunne have været en kort beskrivelse af hver sag, men så ville bogen ikke være på 480 sider, og skrevet med en font mindre end vi er vant til. Der er altså masser af information, der fortæller baggrundshistorien og til dels motivationen for handlingen. For eksempel hvordan Colin Chapman blev involveret i John Delorean og DMC12-udviklingen.
Hvordan dygtige personer kan få de samme penge til at fremstå flere steder ved at rykke dem mellem konti, og hvordan spørgsmålet om tidligere FISA Præsident Jean-Marie Balestre var et ægte SS-medlem under anden verdenskrig eller om han var undercover.
Netop bogens force er måske også dens svaghed. Der er så mange informationer, og specielt hos “de mindre interessante”, at man lægger bogen fra sig. Man er nødt til at abstrahere og indfange de mange data før man kommer videre.
Naturligvis kan man tage indholdsfortegnelsen og så skifte mellem de mest interessante, men får man så læst bogen eller er man tilfreds med uddrag af bogen?
Bogen er skrevet af Crispian Besley, der med rette kan kaldes for en amatørracer, men som har brugt rigtig mange år på at researche til bogen her. Racerbillen ramte tidligt, da han gik i skole med James Hunts bror, men talentet rakte ikke til at gå hele eller tilnærmelsesvis dele af vejen til Formel 1.
Bogen er udkommet på Evro Publishing og kan købes bl.a. online. Vejledende udsalgspris er 40 pund, og for dem får man en bog i formatet 234×156 mm i hardback. Altså mindre end et A4-ark, men tyk som en pakke printerpapir.
For det får du 66 historier, der alle omhandler motorsport på den ene eller anden måde. Om det er narkosmugling, den sidste kvinde i England, der blev idømt dødsstraf eller f.eks. forfalskninger af klassiske Ferrarier.
Den får GPnews’ anbefalinger, men det er ikke en bog du tager i hånd og læser på en eftermiddag.