Forlaget Evro Publishing er blandt de markedsførende, når det gælder store spændende bøger om motorsport. Nyeste bog handler om Derek Warwick, køreren som Ayrton Senna nedlagde forbud mod at blive hans holdkammerat. Næsten 400 underholdende sider venter i den nye biografi.
Det er den første bog jeg har læst med hele tre forord før bogen starter. Det sætter gang i forventninger, og de er indtil videre blevet opfyldt. Bogen er på næsten 400 sider, og jeg er kun nået halvvejs. Så velskrevne og informative er siderne, at man ikke kan læse mere end et par sider af gangen. .
Bogen starter med unge Derek og hans far og onkel Stan, og hvordan den unge knægt kun havde firmaet Warwick Trailers i hovedet. Allerede i en tidlig alder kørte han lastbiler, og Warwick Trailers var alt der var i Dereks hoved.
Få år senere begyndte han at køre Superstox, date Rhonda han senere blev gift med, og som 19-årig var han både medejer af Warwick Trailers og verdensmester. Verdensmesterskabet var i Superstox, og så begyndte lysten til noget nyt at opstå.
Det blev i første omgang til Formel Ford, senere Britisk Formel 3 mod bl.a. Nelson Piquet, så kom Formel 2, hvor han i sit andet år endte hos Toleman Racing. Det samme hold som han året efter rykkede til Formel 1 med.
Vi får forklaringen på hvorfor Dereks hjelm er malet som den er, men i korte træk er den Warwick-blå efter den farve som Warwick Trailers blev malet i. Hvordan Jackie Oliver væddede 25.000 pund med Derek om en turbomotor nogensinde ville vinde i Formel 1, hvordan Derek skiftede til Renault og kom tæt på den første sejr i Formel 1.
Vi hører også om hvordan Derek havde en underskrevet kontrakt med Lotus til 1986-sæsonen, som nærmest blev revet over, da Ayrton Senna ikke ville have ham som holdkammerat. På et tidspunkt hvor der ikke var nogle ledige sæder i Formel 1, og hvordan han kørte Gruppe C for Jaguar i stedet.
Bogen fortæller også om debuten i sportsvognsracing i 1983, og hvor farligt bilerne reelt var, og hvordan et uheld kunne betyde knuste ben.
Hvordan Formel 1 ikke var et oversluttet kapitel i 1986, og hvordan og hvorfor han overtog det Brabham-sæde, der blev ledigt efter Elio de Angelis’ død efter et testuheld på Paul Ricard. De tre år hos Arrows, og så er jeg nået til 1990 hos Lotus.
Det år hvor han crashede på første omgang på Monza i Parabolica, hvor bilen skøjtede på¨hovedet ned mod pitindkørslen i løbet og tv-billederne af Derek, der løb mod Lotus-garagen og reservebilen.
Der er også et afsnit omkring Martin Donnelly og hans forfærdelige uheld på Jerez. Jeg har læst 1990-sæsonen færdig, og mangler tæt på halvdelen af bogen endnu.
Så velskrevet og informativ bogen er, så er det som sagt svært at læse mere end et par sider af gangen, hvis man vil have nået ud af bogen. Flere af billederne i bogen stammer fra Peter Nygaard/Grand Prix Photo, inklusiv det berømte billede af en flyvende Arrows med snuden nedad i den forkerte retning.
Her fortæller Derek hvordan uheldet skete for kigger man på billedet, som du kan se under screenshots ovenover, så tænker man hvordan kan det lade sig gøre.
GPnews kan varmt anbefale denne bog. Overvej eventuelt at finde en dansk boghandel at købe den igennem, da Postnord med stor sandsynlighed sender en lille hilsen inden levering.