Anm: MotoGP 20 – Det er ikke blevet nemmere

MotoGP 20 Copyright Milestone S.r.l.

Den årlige MotoGP-opdatering udkom sidst i april og GPnews har fået lov at prøve spillet. Lad det være sagt med det samme, det er ikke blevet nemmere. Slet ikke når man er vant til at spille bilspil med fire hjul på køretøjerne.

På mange måder er det et anderledes spil. For MotoGP-sæsonen er slet ikke startet og det eneste løb, der er kørt indtil nu blev kun med supportserierne Moto2 og Moto3. Coronaen har indtil nu aflyst alle grand prixer indtil nu, men lige som Formel 1, så starter MotoGP også i juli måned.

Det bliver naturligvis på en stærkt revideret kalender, men spillet er bygget op efter den oprindelige kalender. Her er f.eks. den nye bane Kymi-Ring i Finland, thailandske Buriram, Circuit of the Americas, Sepang og alle de klassiske MotoGP-baner i f.eks. Italien og Spanien.

MotoGP 20
Copyright Milestone S.r.l.

Spillet ligner i sin opbygning 2019-udgaven, og spillet bliver stadig opdateret og vil få MotoE-klassen tilføjet sidst i juni. Man kan købe en historisk pakke med fire ekstra kørere f.eks. Kevin Schwantz 1995 og fire ikoniske motorcykler som et supplement til den i forvejen store historiske del af spillet.

Ellers er der de tre Moto-klasser, Red Bull Rookie’s Cup og MotoE er på vej. Spillet er bygget op over en kaerriedel, hvor du starter i de laveste klasser og kæmper dig hele vejen op til MotoGP, der er naturligvis Quick Race og Multiplayer foruden en onlinedel, som jeg ikke har prøvet.

MotoGP 20 – Kevin Schwantz 1995
Copyright Milestone S.r.l.

Fik jeg nævnt spillet er svært? Er man ikke vant til teknikken bag kørsel på motorcykel, så starter man ret meget på bagben. Køreteknik er svært og der er ikke en tutorial, hvor man lærer grundprincipperne at kende, så det er ren learning by doing. Der er naturligvis diverse hjælpemuligheder, som auto gearskift og auto bremse, men også mulighed for individuelt at styre for- og bagbremse. Sværhedsgraden på de andre kørere på banen kan også sættes op og ned, men selv på laveste niveau har jeg store problemer med at holde cyklen på banen.

Gode resultater bliver dog belønnet i form af diamanter, som kan bruges til at låse dele op i spillet f.eks. de historiske kørere.

MotoGP 20
Copyright Milestone S.r.l.

Spillets A.I. er høj. Kørerne slingrer, de crasher og de påkører dig. Som jeg skrev sidste år, så er et crash skidt, to crashes nærmest umuligt at komme tilbage fra. Diverse vinkler at køre fra kan både hjælpe og besværliggøre det for en. Onboard er det mest realistiske, men også klart det sværeste. Der skal ikke meget til at vælte på motorcyklen og når billedet så tilter, når man lægger motorcyklen ned i svingene.

For meget forbremse og baghjulet løfter sig og du kan blive smidt af cyklen. For lidt bremse og du kører i gruset og når du samtidig har 21 andre kørere rundt på banen, bliver der snildt pladsmangel på banen og i svingene.

MotoGP 20
Copyright Milestone S.r.l.

Spillets onlinedel er blevet brugt af de rigtige MotoGP-kørere i det virtuelle MotoGP-mesterskab, der stadig afvikles, inden rytterne kommer tilbage på de rigtige baner i juli måned. Selv de professionelle ryttere har svært ved at holde motorcyklerne på banen, så det siger meget om sværhedsgraden. Den er høj og det kan godt gøre det svært at motivere sig til at køre endnu et løb, når resultatet oftest er givet på forhånd.

MotoGP 20
Copyright Milestone S.r.l.

Spillet er udgivet af Milestone SLL og er udkommet på alle de gængse formater som X-box One, Sony PlayStation 4, Nintendo Switch og PC.

Tak til Christoffer Weinberger fra Kockmedia for anmeldereksemplar.