Evro Publishing udgiver højkvalitetsbøger og en af de seneste udgivelser er bogen Benetton – Rebels of Formula 1. Et rent Kinderæg af en bog, hvor du får mere end en bog om Benetton. Den får GPnews’ største anbefalinger.
Bogen er et Kinderæg. Vi kommer igennem perioden fra 1986 til 2001, hvor Benetton officielt har et Formel 1-hold inden det bliver solgt og overtaget af Renault. Holdets DNA går dog helt tilbage til Toleman og fortsætter man så ender vi i det hold, vi i dag kender som Alpine.
Så langt kommer vi dog ikke i bogen, der primært handler om Benetton, men den starter med forhistorien til Benetton-holdet. Faktisk starter bogen med en god introduktion til familien Benetton, hvordan tøjfirmaet kom på banen, hvordan de provokerede det etablerede samfund med deres reklamebilleder.
Herefter går bogen i retning mod Formel 1, og selv om holdet Benetton først kom officielt i Formel 1 i 1986, så var det reelt Benetton, der stod bag holdet i 1985, da det stadig stillede op under Toleman-navnet.
Her kommer overraskelse 2 i Kinderægget. Her få vi bogen om Toleman, hvordan de etablerede sig i Formel 2, og hvordan de kom i Formel 1. Hos Toleman dukker navnene Rory Byrne og Pat Symonds om. Pat Symonds har skrevet forordet til bogen. De har begge haft stor betydning for holdet.
Hos Toleman kommer vi igennem de obligatoriske problemer for et nyt hold. Prekvalifikation, kørere, motorer og hvordan de pi**ede Pirelli så meget af, at de flere gange havde problemer med at stille op. Vi får historien om Ayrton Sennas år hos Toleman, og hvordan hans kontrakt med Lotus betød, at teamchefen spærrede for Ayrton Senna i flere løb.
Vi kommer igennem Tolemans sidste år med alle de problemer de har, og hvordan de både kunne score point, men også kæmpede en kamp for at komme på gridden, samtidig med overgangen fra Toleman til Benetton, der reelt overtog holdet i 1985, men først stillede under eget navn i 1986.
Brian Hart havde leveret motorer til Toleman, og det skabte intern vrede, at Benetton skrev kontrakt med BMW, der havde en Turbumotor i stedet for at blive med Brian Hart og hans sugemotorer.
Herefter kommer vi til den store del af Kinderægget. Naturligvis Benetton-delen af bogen. Bogen er på over 300+ sider og indeholder næsten 300 billeder. Informationen i bogen er detaljeret og god, og det er ikke er en bog, du lige sætter dig og læser på en aften.
Jeg fristes til at kalde bogen for uhyre velskrevet og fyldt med flotte billeder for det er den. Den er virkelig spændende, specielt hvis man har et forhold til bogen. Måden vi lærer Formel 1 at kende afspejler ofte, hvem vi holder med.
Jeg begyndte at se Formel 1 den gang DR sendte nogle få løb om året på tv, og hvor kabel- og satellit-tv stadig var helt nyt. Dengang jeg måtte over til legekammeraten for at se Sky Channel og Superchannel. Min favorit dengang var Nelson Piquet, så da han skiftede fra Williams til Benetton via et år hos Lotus, der lærte jeg Benetton-holdet at kende.
Som oftest er så fortsætter man med holdet, selv om idolet har forladt holdet. Det var dengang en ung tysker med navn Michael Schumacher kom i Formel 1.
Jeg vil dog ikke anbefale at bestille bogen direkte hos forlaget, medmindre du ønsker den signeret. Jeg ved redaktøren på F1journal.com bestilte bogen, men han modtog den aldrig. Det vil sige den blev sendt til Danmark, men der kom aldrig nogen besked om at bogen var kommet, og der er en rimelig stor chance for, at den kommer med en dummebøde fra Postnord.
På Saxo.com er bogen lidt dyrere, men med gratis levering og du slipper for en potentiel ubehagelig hilsen fra Postnord.
GPnews kan varmt anbefale bogen. Den fortæller en spændende historie om ikke bare et hold, men også Toleman.