Det er tid til den første kvalifikation efter den, for os fans, alt for lange sommerferie i Formel 1. Banen er orange af Max Verstappen-fans og løbet på Spa er det nærmeste Holland kommer et hjemmebaneløb før næste år.
Lewis Hamilton havde en stor afkørsel i FP3 og det har givet mekanikerne overarbejde i kamp mod tiden op til kvalifikationen. George Russell er den første kører på banen, der kører de 7.004 meter asfalt, der udgør de fleste køreres yndlingsbane. Robert Kubica er nummer to på banen. Lidt overraskende kører George Russell direkte i pit. Alfa Romeo-drengene er de næste på banen med Giovinazzi forrest, men Kimi er så tæt på, at det godt kunne ligne et forsøg på at lave slipstreaming op af Kemmel-langsiden.
George Russells afbrudte omgang skyldes problemer med det lille dash-board i bilen. Max Verstappen er første af topkørerne, der kommer på banen, og han sætter gang i et helt tog af biler på banen. Robert Kubica er første kører på en flyvende omgang, men han når ikke at færdiggøre den før der står ild ud af motoren. Robert Kubica var en af de kørere, der havde den nye Mercedes-motor i bilen, der denne weekend har vist sig at give problemer. Ild står der ud af motorcoveret og der går alt for lang tid før en marshall kommer med en brandslukker.
15.15 genstartes kvalifikationen og den ekstra tid har gjort Lewis’ Mercedes klar til at kunne deltage i Q1. Da ingen kørere har sat en tid, så kører stort alle kørere på banen på samme tid. De to Ferrarier har stadig ikke været på banen. Max Verstappen fører an og man kan høre jubelbrølene fra de hollandske og belgiske Max-fans. Maxs mor er fra Belgien, farmand Jos fra Holland.
Max Verstappen beklager sig med det samme over et problem med bilen, men vælger mærkværdigt nok ikke at køre i pit, men i stedet fuldfører han sin omgang i 1.51. De første tider ligger i 1.45, men så smider Charles Leclerc en 1.43.587 ind i første forsøg. Det burde være nok til at avancere til Q2.
Banens længde spiller imod kørerne, der efter første timede omgang alle kører i pit. Alligevel er de to Mercedes-kørere blevet ude på banen. Hamilton fuldfører dog ikke sin timede omgang og kører i pit og får nye dæk. Bottas følger med ind i pitten. Begge kører direkte tilbage på banen. Max Verstappen er også ude på banen og heldigvis er banen lang for alle biler, minus de to Ferrarier, er på banen.
Før sidste forsøg er Kevin Magnussen 10’er. Max møder trafik på sin omgang, men det handler heldigvis ikke om at være hurtigst, men ikke at blandt de fem langsomste. Max kører sig ind på plads tre og kort efter er der rødt flag.
Denne gang er det Antonio Giovinazzis Ferrari-motor, der står af og det røde flag vejrer over banen. Med 43 sekunder tilbage genstartes sessionen naturligvis ikke og det sikrer bl.a. Kevin avancement til Q2, men også skuffelser for de to Toro Rosso-kørere og Carlos Sainz, der alle lider torten at ryge ud i Q1.
Plads 16 til 20 blev:
- Gasly
- sainz
- Kvyat
- Russell
- Kubica
Q2 er i gang. Kimi Raikkonen er første kører på en flyvende omgang, der efterfølges af de to Haas’ racere. Kimi sætter en tid i 1.44.140 Noget skuffende er Alexander Albon ikke hurtigere i sit forsøg. Max Verstappen kører hurtigst, men det varer kun til Charles Leclerc kører over stregen og sætter en 1.43-tid.
Lewis Hamiltons er 260 hundrede dele efter Charles Leclercs hurtigste omgang. Valtteri Bottas er sidste kører i 1.43. Inden sidste forsøg er Kevin Magnussen på den Q3-adgangsgivende 10. plads.
Det er tydeligt, at Alexander Albon ikke kører mere. Han er steget ud af bilen og taget hjelm og hjelmhue af. Han starter som bekendt med en gridstraf på grund af en ny motor, så han får ikke noget ud af at køre mere.
Med tre minutter tilbage går anden kvalifikationsrunde i gang. Lidt overraskende kører begge Mercedes og Ferrari ud på banen, men det er nok de sidste justeringer til Q3. Charles Leclerc får at vide, at hans turbo lige havde drillet ham på opvarmningsomgangen. Nico Hulkenberg og Kevin Magnussen kører direkte mod hinanden med få sekunders mellemrum.
Nico Hulkenberg forbedrer sig og kører sig på plads syv. Kevin forbedrer sig også og heldigvis for det betyder, at han lige præcis går videre på plads 10.
Charles Leclerc kører hurtigste omgang i 1.42.988.
Pladserne 11 til 15 og dermed frit dækvalg blev:
- Romain Grosjean
- Lando Norris
- Lance Stroll
- Alexander Albon
- Antonio Giovinazzi
Så gælder det. 12 minutters flat-out Q1 uden andet formål end at køre hurtigste omgang. Nu får vi at se, hvad de hurtigste kan og med Charles Leclercs 1.42-tid, så er han helt klart kandidat til pole position. Men hvad kan holdkammeraten Sebastian Vettel og hvor meget gas giver de to Mercedes nu, hvor der skrues op på 11?
Kimi Raikkonen er første kører på en flyvende omgang. Han efterfølges af Kevin Magnussen. Begge kørere kommer i trafik, da topkørerne snegler rundt sammen. Lewis Hamilton er lige ved at køre ind i Valtteri Bottas. Daniel Ricciardo er sidste kører, der rammer trafikken. Charles Leclerc smækker en 1.42.644 ind som hurtigste omgang. Vettel lavede en kørerfejl i La Source, hvilket kostede på resten af omgangen.
Lewis Hamilton kører i pit og gør klart opmærksom på, at han ikke vil ligge bag langsommere biler. Det kostede både dæktemperaturen. Den store duel kommer med Max Verstappen foran Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Sebastian Vettel og Valtteri Bottas. Lewis har ladet Charles Leclerc passere, men også Vettel kører forbi. Lewis kører dog forbi Sebastian lige inden han kører ud på den sidste flyvende omgang.
Charles Leclerc forbedrer sin pole-tid og kører 1.42.519. Vettel forbedrer sig lige nok til at komme foran Lewis Hamilton og sikrer Ferrari en 1-2, men med over syv tiendedele mellem de to Ferrari-kørere. Kevin Magnussen slutter 10’er. Vettel beklager sig over trafikken.
Top 10 blev:
- Charles Leclerc
- Sebastian Vettel
- Lewis Hamilton
- Valtteri Bottas
- Max Verstappen
- Daniel Ricciardo
- Nico Hulkenberg
- Kimi Raikkonen
- Sergio Perez
- Kevin Magnussen