Belgiens GP – Hamilton dominerede igen

Lewis Hamilton Copyright Mercedes AMG

Det blev sejr nummer 89 i Lewis Hamiltons karriere og den fjerde på Spa-Francorchamps. Briten startede på ny på pole for Mercedes efter en banerekord lørdag og han tog da også starten, da løbet startede og det var det tætteste konkurrenterne kom på Lewis, en genstart ændrede ikke på dette.

Carlos Sainz kom dog slet ikke til start. Et problem med McLaren-raceren, muligvis udstødning, sendte ham i pit inden løbet startede og så var det slut for den ene McLaren.

Kevin Magnussen lavede en superstart som altid og avancerede tre placeringer til plads 16. Nogle vil sige fire, for Kevin startede jo fra plads tyve, men med en manglende bil på startgridden, så var den ene placering garanteret.God start til trods, så sidder Kevin jo i en Haas og han endte med at falde igennem feltet og med et sidste pit stop røg han bagerst af alle gennemførende kørere.

Første sving på Spa
Copyright Red Bull Contentpool

Dem var der 17 af for Carlos Sainz blev som sagt DNS, men så kørte Antonio Giovinazzi af banen. En kontrastyring blev til en “tank slapper” og sendte Alfaen i dækmuren med høj fart. Et dæk blev revet af og ramte George Russells Williams, der også endte i muren. Masser af debris på banen og safety car på banen med det samme.

Det satte gang i en pit stop-runde hvor næsten alle kørte i pit, komplet med double shuffle og en Bottas, som kom ud lige foran Max Verstappen, og det var så det tætteste Max kom på plads to.

På omgang 15 blev løbet genstartet og nu med Pierre Gasly og Sergio Perez længere fremme i feltet grundet deres manglende pit stop. Med den ene Alfa ude var der kun den anden til at gøre sig bemærket, så Kimi Raikkonen overhalede Sebastian Vettel i den førende Ferrari i det, der over flere omgange blev et Ferrari-train fra plads 12 til 16 med lokomotivet Kimi foran vognene Sebastian, Charles, Romain og Kevin.

Kemmel langsiden
Copyright Red Bull Contentpool

På omgang 19 kørte Sergio Perez i pit og på dette tidspunkt så det ud til, at Max Verstappen kunne hænge bare lidt på Valtteri Bottas, som holdt sig lige udenfor DRS-afstand. Finnen havde fået besked på, at det var aftalt, at han ikke skulle presse Lewis og siden meldte Mercedes om vibrationer, som kan tolkes på to måder. Dækproblemer eller hold dig tilbage.

Begge dele var nok rigtigt, da flere kørere meldte eller blev spurgt om vibrationer. En kører som fik det optimale ud af sine dæk var Daniel Ricciardo. Startende fra plads fire, sluttende på plads fire, men indimellem blev det til gode kampe på den topfartshurtige Renault. På sidste omgang satte Daniel Ricciardo hurtigst omgang og det var ikke på nye dæk.

Holdkammerat Esteban Ocon var også hurtig. Da han overhalede Pierre Gasly for enden af Kemmel-langsiden skete det med 349 km/t (97 m/s).

Podiet i Belgien 2020
Copyright Red Bull Contentpool

Ferrari var en skuffelse og weekendens negative overraskelse. Charles Leclerc fik en god start og var oppe på plads otte i en periode, men efter et pit stop endte han bag Sebastian Vettel. Førstekøreren forsøgte at overhale den afgående førstekører, men det fandt Sebastian sig ikke i. En lille kontakt og Ferrari trak Charles Leclerc i pit for at forsøge noget og for at sikre, at den ene ikke tog den anden ud.

Charles’ sidste del af løbet gik på at køre sig op igen, men han strandede bag Romain Grosjean og først på sidste omgang kom han forbi. En Ferrari der ikke kan køre forbi en Haas?

Ti omgange tilbage var der god afstand imellem de forskellige biler. Mest spændende var Sergio Perez og Pierre Gaslys opkørsel. For Pierre Gasly endte løbet efter Lando Norris, der var involveret i en trekamp med Esteban Ocon og Alex Albon.

Da Lewis Hamilton tog det ternede flag for 89. gang sad man med følelsen af, at man havde været underholdt, men allligevel med en lidt tom fornemmelse. Top 3 var som altid i deres eget løb, men det var lidt mere underholdende i den anden del af feltet.

Den officielle pressekonference for top 3
Copyright Red Bull Contentpool

Nu venter Monza næste uge og her er det virkelig low downforce. Om det betyder Renault, som med plads fire og fem gjorde det fantastisk, har en chance for at få en kører på podiet, bliver spændende at se.

Daniel Ricciardo kørte hurtigste omgang i 1.47.483 på sidste omgang og Pierre Gasly blev med 18% Driver of the Day.

Resultatet af Belgiens GP blev:

Plads Kører Team Afstand
1 Lewis Hamilton Mercedes 1t24m08.761s
2 Valtteri Bottas Mercedes 8.448s
3 Max Verstappen Red Bull/Honda 15.455s
4 Daniel Ricciardo Renault 18.877s
5 Esteban Ocon Renault 40.650s
6 Alexander Albon Red Bull/Honda 42.712s
7 Lando Norris McLaren/Renault 43.774s
8 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 47.371s
9 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 52.603s
10 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 53.179s
11 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1m10.200s
12 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 1m11.504s
13 Sebastian Vettel Ferrari 1m12.894s
14 Charles Leclerc Ferrari 1m14.920s
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m16.793s
16 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1m17.795s
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m25.540s
Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari Uheld
George Russell Williams/Mercedes Uheld
Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault Startede ikke