Anm: Tre seje sønderjyder

Forsiden til bogen Tre seje sønderjyder af Carsten Frimodt

Carsten Frimodt har gjort det igen. Seneste skud på stammen fra forfatteren bag bl.a. ’Formel 1 i Danmark’ og ’Danske F1 Drømme’ udkommer fredag den 18. oktober 2019 og bliver udgivet på forlaget Veterania. Bogen handler om John, Kurt og Kris med efternavnene Nielsen, Thiim og Nissen.

Forordet er skrevet af Tom Kristensen, og mængden af billeder i bogen er helt uhørt. Ved hjælp af bl.a. Carstens netværk har mange fotografer leveret billeder til bogen og det gør, at de tre køreres historier dokumenteres på fornemste vis.

Bogen gennemgår de tre køreres opvækst fra det tidlige familieliv til de blev ramt af racerbacillen til kørernes eftermæle udenfor den aktive motorsport. Vi starter med John, da han er den ældste. Født i 1956 i Varde, siden kommer Kurt (født 1958 i Vojens) og slutteligt Kris Nissen (født 1960 i Arnum).

Der er mange ligheder mellem de tre, som på deres vej mod det forjættede og mislykkede Formel 1 alle vinder det tyske F3-mesterskab, alle kommer til at køre Gruppe C og alle slutter deres aktive professionelle karrierer i dansk motorsport.

Uddrag fra bogen Tre seje sønderjyder af Carsten Frimodt

Forfatteren Carsten har en evne til at gøre de tre biografier selvstændige og man føler virkelig man kommer tæt på de tre personer og det er ikke rosenrødt det hele. Beskrivelserne om Kris Nissen, der kom så voldsomt galt under en træning til et japansk sportsvognsløb på Fuji i 1988, da det hele ellers så lyst ud giver associationer til Niki Lauda. Hvordan Kris den skæbnesvangre dag havde droppet en del af det brandhæmmende sikkerhedsudstyr, da det kun var en test, hvor der ikke skulle køres 100%.

Eller hvordan Vor Herre holdt hånden over ham flere gange, når han mødte de forhadte baner Avus og Norisring. Den belgiske bane Zolder var også lidt med sort uheld og følelsen af at køre for det Kremer-team, som havde flere døde kørere på samvittigheden.

Beskrivelsen af Kurt Thiims forsøg i Gruppe C og de tanker Dansky gjorde sig i en Mercedes C11 som han på grund af de mange kræfter var bange for at køre. Hvordan Kurt indtog DTM og vandt i første forsøg, at være andenviolin til de tyske kørere og afsavnet til familien mange hundrede kilometer væk.

John Nielsen er også helt sin egen. Stædig som en okse, der kæmpede sig frem igennem de små serier, hvordan han blev til Superjohn, hans voldsomme uheld i F3 i Monaco 1984, deltager i F3000 da serien blev etableret og forholdet til Tom Walkinshaw Racing gav John muligheden for at køre Gruppe C, bl.a. med Martin Brundle som makker og naturligvis den første Le Mans-sejr og oplevelserne i USA.

Le Mans i 90’erne og begyndelsen af 00’erne, her i forsøget på at vinde i et dansk team med bl.a. Casper Elgaard ved sin side og Essex Invest som investor/teamejer og de mange kampe i DTC.

Uddrag fra bogen Tre seje sønderjyder af Carsten Frimodt

Men hvad med det der Formel 1? Da jeg læste bogen bed jeg mærke i, at der ikke stod noget om John Nielsens forsøg i en Renault i 1983 på at slå banerekorden på Jyllandsringen eller hvor tæt Kris Nissen var på at komme i Formel 1 i 1986, for den sags skyld hans Sauber test i 1995.

Hvad er nu den tænkte jeg, men da biografien om Kris Nissen var forbi, så dukkede der et nyt kapitel op om Formel 1 og så kom billederne og historierne om Formel 1. En positiv afslutning på bogen, der var spændende fra start til slut.

Hvor jeg nogle gange læser en motorsportsbog på en dag eller to, så har jeg brugt næsten en uge på denne bog. Ikke fordi den er svær at læse, men fordi detaljerne er så mange og billederne så flotte, her er et billede fra Jyllandsringen med Ayrton Senna uden hjelm med Kris Nissen bag sig, så man er nødt til at lægge bogen fra sig for lige at fordøje indtrykkene.

Når den primære kritik er brug af ordet hængte i stedet for hang og manglende billeder af John Nielsens West-McLaren i Europa og hans tilsvarende i Japan 1996, så har man lavet en god bog.

Som jeg skrev som det første, Carsten Frimodt har gjort det igen. Et oplagt julegaveønske, hvis du kan vente så længe.

Bogen udkommer 18. oktober 2019 på forlaget Veterania.

Sideantal: 346
Pris: 398,-
ISBN: 978-87-93589-07-0

Bogens vejledende pris er 398.- men jeg har allerede set flere steder, hvor man kan forudbestille bogen med lidt rabat, bl.a. på Saxo.com, hvor der er 10% forudbestillingsrabat.

Hvis du ønsker at få bogen signeret, så kan du tage til bogens releaseparty. Det sker den 18. oktober på adressen Grønnemose Alle 112, 2860 Søborg, hvor der er åbent hus fra 15 til 18 og mulighed for at købe bogen med tilhørende signatur.

Bogen kan også købes på Bilmessen i Fredericia i denne weekend og naturligvis bestilles hos Forlaget Veterania.