Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at Kevin Magnussen ikke er en del af Formel 1 længere. I stedet er det familien med konen Louise og datteren Laura, samt en fremtid i sportsvognsracing, der har præget Kevins 2021.
Når man ikke kører Formel 1, så har man noget mere fritid, og den har den tidligere F1-kører bl.a. brugt i selskab med vores alle sammens Ulrik Jönsson. Ulrik Jönsson kunne sidste år skrive forfatter på sit c.v., da han på forlaget Lindhardt og Ringhof udgav den fremragende bog ‘Mit livs ræs’.
Den har nu fået en opfølger i bogen ‘Kevin Magnussen – Alt eller intet med undertitlen Mine år i Formel 1’. Titlen giver sig selv og for en Formel 1-fan bør den stå på boghylden eller måske ligge under juletræet om en måneds tid. For lad os tage dommen med det samme. Det her er en fremragende bog, der på en gang underholder, men også lærer fra sig.
Lad mig forklare. Vi kender alle grundtrækkene i Kevin Magnussens vej til Formel 1. Søn af Jan Magnussen, kom i mesterlære hos McLaren efter fundet af en besked fra Ron Dennis, Formel Renault 3.5-mester og debuten hos McLaren i 2014. Det er mere nuanceret, men i korte træk er det vejen.
Den uddybes i bogen, der går lige på og hårdt med en indlevende fortælling om Kevins første løb i Australien, hvordan man skulle håndtere starten, selve løbet og sidst Kevin på podiet i sit første løb, og hvordan det lykkedes Daniel Ricciardo at holde vores danske debutant bag sig.
En fantasktisk oplevelse, jeg mærkede selv stemningen i en fyldt biograf på Ro’s Torv, hvor hele to sale blev brugt for at have plads til alle dem, som skulle opleve debuten sammen med ligesindede. Både TV2 Lorry, TV2 Sporten og TV2 var der til at filme fra åbningsløbet, og stemningen var næsten euforisk, da Kevin stod på det nederste trin på podiet.
En fantastisk debut, der kun blev bedre af, at Daniel Ricciardo efterfølgende blev diskvalificeret og sendte Kmag op på andenpladsen. Han var verdensmestermateriale, der var der ingen tvivl om. Heller ikke hos John Nielsen der kommenterede løbet på TV3+ og Viaplay.
Jacques Villeneuve debuterede også med en andenplads i Australien 18 år tidligere og han tog verdensmesterskabet året efter. Den flotte debut skulle vise sig at blive en forbandelse for Roskilde-drengen, der skulle ende med at han blev et offer for intern politik hos McLaren.
Efter et spændende startkapitel med fuld knald på skifter vi spor. Faktisk hele to spor, der beskriver vejen op til Formel 1. Det ene er Kevins almindelige hverdag i en meget personlig fortælling, der fortæller om en opvækst i en boligblok i Roskilde, Onkel Erik og hans træningsmetoder i gokart, til hvordan Kevin endte på et værksted som svejser efter folkeskolen.
Vi kommer ind på vejen tilbage til motorsport, hvordan Karsten Ree skulle få en stor betydning for den videre vej frem i motorsportshierarkiet til hvordan Anders Holch Povlsen kom ind over.
Det andet spor er mere McLaren og det mere professionelle kapitel. Hvordan han kom ind i McLaren juniorprogrammet, hvordan han snød systemet og de andre kørere som var direkte modstandere og medspillere i programmet. Vidste du, at Alexander Albon havde været en del af McLarens juniorprogram? Jeg vidste det ikke.
Nedturen hos McLaren er beskrevet, hvordan intern politik kostede ham sædet, og hvordan han endte i en nedadgående nedtur, hvor alkohol og natklubber prægede 2015, hvordan Kevin brækkede næsen på en natklub i Shanghai til et spin om, hvordan han havde forsøgt at stoppe et slagsmål og været den uheldige modtager af en knytnæve, til hvordan han sad på Le Mans i 2015 med fætter Dennis i en 200 hestesbrandert på bunden af en nedtur.
Det var også i 2015, at han mødte Louise, der senere skulle blive hans kone, og hvordan hun var med til at redde hans karriere ved at låne ham penge til at komme til en DTM-test. Inden da havde han testet en Porsche 919 og faktisk skrevet kontrakt med det tyske hold indtil VW-skandalen Dieselgate satte en stopper for dette.
Han havde også et sæde hos Mercedes i DTM, som han endte med at takke nej til, da der var muligheder for et sæde hos Renault i Formel 1. Hvilket viste sig at være rigtigt. Renault-året har sit eget kapitel, og hvordan Kevin følte sig som en nødløsning indtil Renault kunne tiltrække sig et stort navn som Nico Hulkenberg, samt forholdet eller mangel af det til teamchef Cyril Abiteboul.
Haas er delt op i to kapitler, der med rette kan beskrives som opturen og nedturen, og fremtiden. Hvordan Kevin afviste Formel E i 2015, hvorfor han ikke kom i Indycar, men i stedet for til sportsvognsracing hos Chip Ganassi. Det var ikke fordi muligheden ikke var der, men det kostede store penge.
Hvordan aftalen med Peugeot kom i land, og hvordan familiefaren ikke vil lave de samme fejltagelser, som Kevins far gjorde, hvor der kunne gå måneder mellem besøgene.
Selve fortællingen er ren Magnussen. Har man oplevet Jan Magnussen til et foredrag, så kender man den charmerende måde som ordene bliver fortalt på. Man føler sig velkommen, og Kevin er på mange måneder ligesom sin far. Det føles som om, at Kevin sidder og snakker direkte til en med refleksioner, jokes og nærvær.
Det får en til lige at læse et par sider mere for selv om bogen indeholder flere detaljer, hvor man undres over hvordan kan han huske alt det, så er bogen letlæselig og lettilgængelig.
Den får otte gear ud af otte af mig. En virkelig velskrevet bog, hvor man føler sig suget ind i ordene. Ulrik har gjort det igen og produceret en rigtig god bog, der bør stå på boghylden eller ligge under juletræet.
Den eneste anke jeg har er, at trods bogen udkom i efteråret, så er Indycar-debuten for Arrow McLaren SP på Road America ikke beskrevet.
Bogen udkom officielt 1. november. 304 sider gør man ikke læser den på en gang med en vejledende udsalgspris til 299.95 kr.
Salling Group sælger bogen til 199 kr, Bog og Ide til 249 kr inklusiv Kevins signatur, og så er der altid de normale boghandlere.