Den årlige opdatering til Codemasters F1-serie, F1 2020, blev sendt på gaden den 10. juli i år imellem Østrigs GP og Steirmarks GP. Det er derfor mere end to måneder siden spillet blev sendt på gaden, men GPnews blev ramt af først ferie hos leverandøren Koch Media og siden af skribentens egen ferie.
Samtidig mener jeg også, at man er nødt til at have kørt mere end et par timer for at kunne give en ordentlig anmeldelse, så det har også lige taget lidt tid og så har der lige været tre uger, hvor det rigtige Formel 1 har haft det primære fokus.
Netop det virkelige Formel 1 er den store forskel på F1 2020 og virkeligheden, for spillet har bevaret den oprindelige kalender for 2020 med Hanoi og Zandvoort som nye baner. Da spillet udkom havde vi end ikke fået afslutningen på den netop overståede trippleheader, så hvordan skulle man inkorporere baner som Mugello i spillet og siden har vi fået tilføjet Nürburgring, Imola, Bahrain outer layout og Istanbul Park, så det giver en anden følelse at sidde og køre kalenderen.
Man kan håbe, at Codemasters vil lave 2020 Corona-kalenderen som et addon til næste års F1 2021, da det er banerne, mere end biler og kørere, som er det mest interessante i bilspil. Alligevel er det dog også en lille smule forkert for F1 2020 er udsendt i en Syventy years edition og en deluxe Michael Schumacher edition.
Forskellen er, at der bliver tilføjet yderligere biler til den klassiske afdeling af Formel 1-biler, bl.a. Jordan 191 som han debuterede i tilbage i 1991 på Spa-Francorchamps. Der er også de to VM-vindende Benetton B194 og B195 samt Ferrari F2000, som var bilen der gav Ferrari deres første kørermesterskab i 21 år og Michael Schumacher den tredje titel.
Det er biler som er blevet tilføjet den i forvejen pæne liste over klassiske F1-biler, der bl.a. tæller Ferrari F2004, McLaren MP 4-4, Red Bull RB6, der alle kan køres på banerne i den originale 2020-kalender.
Hvorfor er F1 2020 bedre end F1 2019?
Det kan være svært at genopfinde den dybe tallerken hvert år. Der er i år to nye baner, men ellers er alle hold de samme og bortset fra Nicholas Latifi har byttet plads med Robert Kubica, som ikke er en del af Formel 1 længere, så er det de samme hold og kørere som sidste år.
Sidste års spil var allerede rigtig godt og jeg har brugt mange timer på karrieredelen, som tæller op til 10 sæsoner, men i år er den del blevet udvidet på to måder. Der er mulighed for at ændre antallet af løb på en sæson og så det helt nye My Team, hvor man bygger et hold op fra bunden og fungerer som kører/manager.
I begge varianter er der opgaver, der kan løses som kan bruges til at forbedre ens muligheder, men jeg har brugt tiden på My Team, hvor alt ned til bemaling af bilen og teamnavn kan ændres og man deltager som det 11. team i Formel 1 mod de 10 etablerede.
Sådan kommer det nok til at blive efter det kommer til at koste et nyt hold 200 mio. dollars at blive en ny deltager.
2019 indførte Formel 2-klassen til spillet og man spillede et lille scenarie inden man kom videre til Formel 1 med små animerede film til at sætte stemningen. Man var i bund og grund Lando Norris med et andet navn, men den del er heldigvis blevet fjernet. Gridden er blevet opdateret til 2019 og efter spillet blev opdateret er 2020-kører/holdene med, så det er muligt at køre som afdøde Anthoine Hubert, men også som Christian Lundgaard.
Der er nu fire muligheder i F2, scenariedelen som vi kender fra 2019-udgaven, samt tre kalendere med 6, 12 eller hele sæsonen med feature- og sprintløb.
Da spillet udkom i juli var det med de ægte Silver Arrows og ’Aquafresh’-bemalingen på Williams-racerne, men en opdatering til spillet har også opdateret spillet til ’Black Arrows’ og ROKiT-fri Williams-bemaling.
Formel 1-delen byder også på muligheden for at ændre på længden af sæsonen, så når man som jeg ikke er venner med Baku-banen, så kan jeg springe den over.
Jo mere man spiller spillet og opfylder de udstillede opgaver og optjener XP-point, så får man mulighed for at købe nye ting til sin spiller for de optjente XP. Codemasters er netop ved at tilføje nye dele som man kan vinde i efteråret.
Spillets problem
Det er svært at skrive, at spillet har et problem for det er blevet forbedret på alle måder. Der er de to nye baner i Hanoi og Zandvoort. Banechefen for Zandvoort har dog udtalt, at den virkelige bane er endnu mere udfordrende end spillet, og spiludgaven af Zandvoort er en god udfordring. Ikke den nemmeste bane at overhale på.
Spillet har alle de normale muligheder og har man ikke F1 2019, så er spillet en absolut investering værd. Det er det sådan set også når man har F1 2019, men forskellen bliver bare særlig stor, når kalenderen ikke følger virkeligheden. Man kan end ikke få coronakalenderen på grund af de fem nye baner, som ikke findes i digital form.
Så der skal man gøre op med sig selv om man kan vente på 2021, hvor tingene vil være stort set det samme som 2020. Så på den ene side får spillet mine anbefalinger for det er pengene værd, men samtidig sidder jeg også med følelsen af, at man skal vente på næste års udgave.
Spillet er blevet testet på en PlayStation 4 Pro. Tak til Christoffer Wernberger fra Koch Media for anmeldereksemplar.