Den årlige opdatering af Codemasters Formel 1-spil blev sendt på gaden den 28. juni. Jeg modtog spillet et par dage senere, men fremfor at haste et review igennem, så har jeg givet spillet en chance for at komme med et mere ærligt review. Jeg er solgt, men…
Den nye udgave indeholder alt det gamle og så en del nyt. Der er kommet flere populære tiltag til spillet, som f.eks. indførelsen af F2-klassen og en forbedret karrieredel. Har man købt Legends-udgaven så får man flere scenarier mellem Ayrton Senna og Alain Prost og flere biler til ”den klassiske del”, hvor man kan køre løb i f.eks. en Ferrari F2004 overfor en McLaren MP4-4 på baner, som ikke eksisterede dengang.
Min første erfaring med F1 2019 var et featureløb i F2 på sæsonens første løb i Bahrain. Jeg troede jeg havde valgt et quick race, hvor man kører et reduceret antal omgange, men det var det fulde featureløb på over 40 omgange.
Det er 2018-feltet, der bruges i F2-klassen, så der er både Lando Norris, George Russell og Alexander Albon blandt de kørere, man senere møder i Formel 1. Jeg er ikke den bedste til starter for det er nemt at ramme andre biler og smadre forvingen eller det der er værre. Så jeg var forsigtig i starten og kørte mig op igennem feltet.
I F2 er bilerne ens, men styrkeforholdet og AI’en på de computerstyrede spillere er ganske god og ligner meget 2018-sæsonen i F2. F2 byder også på halo og DRS og det obligatoriske pit stop i featureløbet. Når man får DRS kommer der et bib, så man kan aktivere det uden at flytte fokus fra kørslen. Jeg valgte at køre et meget langt første stint i løbet og trak godt fra de andre kørere, da mit fordæk punkterede. Så jeg haltede tilbage til pitten og fik skiftet dæk.
Naturligvis skulle de langsommere kørere sættes tilbage med en omgang og her var jeg nok for ivrig til at komme forbi. Kørerne får blåt flag, så de skal lukke den hurtigere kører forbi, men ikke alle kørere giver plads der hvor det er naturligt, men de giver plads. Det kostede dog en forvinge, da køreren foran bremsede ned på langsiden så jeg kunne komme forbi, da det gav mere mening at det skete ved et sving.
Jeg vandt første løb, hvilket var en god start på spillet. Så kørte jeg nogle hurtige Formel 1-løb og her blev det ikke til sejre for kørerne er gode på standardniveauet.
Hoveddelen er dog karriere-delen og her startede jeg i F2, hvor man kører tre scenarier inden man bliver signet til et Formel 1-hold. Her bliver man del af en soap opera, hvor den arrogante kører Devon Butler og holdkammeraten Lukas Weber snakker med dig. Det vil sige Devon kalder dig for farlig og han ikke vil dø på racerbanen.
Det er dog kun i F2 de to har betydning. I Formel 1 forsvinder de i baggrunden. 2019-delen af Formel 1 ligner den vi kender fra 2018, dog er der kommet transfers i spillet, så Sebastian Vettel og Lewis Hamilton kan bytte plads og Kevin Magnussen køre for Red Bull Racing
Man designer sin person og her er en mulighed for at vælge en kvinde og så går det ellers løs med første løb i sæsonen. For et par år siden indførte man nogle udfordringer for at få spillerne til at deltage i de frie træninger. Løser man opgaverne, så får man point, der kan bruges til at forbedre bilen. Altså en god grund til, at køre i træningerne. Det stiller krav til den personlige kører for eksempel at skulle køre tre omgange indenfor en tidsramme.
Det kræver dog tålmodighed og det er ikke det jeg har mest af i sådan et spil. Så jeg starter ofte et godt stykke nede i feltet, men jeg morer mig over de udfordringer der er for tiden, hvor alle biler trak til den ene side i starten for, at man selv kunne skyde helt op i front på den anden side, er forbi.
De her kørere har deres egne personligheder. De er aggressive, de laver fejl og de giver sig ikke uden kamp. Det gør, at spillet har en lang levetid og der er flere sværhedsgrader og allerede på den laveste skal man stadig tænke sig om.
Der er masser af spillemuligheder og en af dem er multiplayer. Den del har jeg dog ikke prøvet, men her kan man modificere sin bil og lave egne bemalinger.
Der er også et link til eF1 Sportsmesterskabet og her har vi danske Frederik Jul Rasmussen som en af Red Bulls kørere i år.
I bund og grund har man taget alt det gode fra F1 2018 og suppleret det med bl.a. F2 og et par ekstra historiske biler. Spørgsmålet er om det er nok?
Om et år kommer F1 2020 og her er der nye baner med i form af Zandvoort og Hanoi Street Circuit. Har du allerede i F1 2018, så er det værd at overveje om denne opdatering er pengene værd. Har du ikke F1 2018, så er spillet helt klart en investering værd.
Der kommer patches til spillet, så 2019-feltet i F2 vil komme til spillet. Dermed er Mick Schumacher med i spillet.
Tak til Niklas Alicki for anmeldereksemplar.