Formel 1’s afvisning af Andretti Global som det 11. hold i serien er ikke noget, der går uset hen. Nu ryger den amerikanske kongres indover afvisningen i kampen om at få lov til at deltage i Formel 1.
Af naturlige tidsmæssige årsager kan en debut ikke komme i 2025, men 2026 er stadig målet for det amerikanske hold, der tror på at de stadig får en plads i Formel 1.
FIA har godkendt Andretti Global, men Liberty Media/Formula One Management har afvist Andretti. Mario Andretti har holdt en tale foran US Capitol med flere politikere bag sig. 12 kongresmedlemmer har underskrevet et dokument, der handler om anti-amerikansk modstand.
Det handler om ‘Sherman Antitrust Act’ fra 1890, og ved at afvise Andretti Global og Genemal Motors, så bryder man de amerikanske konkurrenceregler, og med foreløbig tre løb i USA med 10 europæiske hold (Haas er hovedsagelig europæisk baseret).

Copyright Andretti Global
Foran journalister udtalte Mario Andretti:
“Vi er klar med alt, hvad der er krævet. Giv os det grønne lys og lad os gøre vores arbejde.”
“Vores hold, Andretti Global, er en del af alle større løbsserier i verden. Formel 1 er den eneste der mangler, og vi ønsker at blive en del af det.”
Andretti Global har hold i Indycar og Indy NXT (plus mindre løbsklasser), Formel E, Extreme E, V8 Supercars i Australien, sportsvognsracing, NASCAR, rallycross og snart Formel 2 og Formel 3.
Kongresmedlem John James kalder Liberty Medias opførsel for kartellignende.
“Kigger man udefra og ind, kan man spørge ‘Er dette et pengegreb?’ Sparker Formel 1 dåsen ned af vejen for en anden aftale, så de kan gå fra $200 millioner til $1 milliard dollars fra Andretti-Cadillac?”

Copyright Andretti Global
I en pressemeddelelse udtaler Andretti Global:
“Vi er taknemmelige over medlemmerne af Kongressen for deres støtte til at udfordre denne konkurrencebegrænsende adfærd.”
“Det er vores håb, at dette kan løses hurtigt, så Andretti-Cadillac kan indtage sin retmæssigt godkendte plads på gridden i 2026.”
Liberty Media har modtaget et brev med tre spørgsmål og ønsket om et svar senest fredag den 3. maj 2024.
Et af spørgsmålene lyder, hvordan der i Concorde-Aftalen står, at op til 12 hold kan deltage, og med Andretti som det 11. hold burde det ikke være muligt at afvise dem, når de samtidig er blevet godkendt af FIA. Altså på hvilken baggrund afvisningen er begrundet.
Et andet spørgsmål henviser til ‘The Sherman Antitrust Act of 1890′, hvor man ikke må begrænse amerikanske firmaer og amerikanske forbrugere, og beslutningen om at afvise Andretti Global er kun en fordel for de europæiske hold.
General motors’ intention er at markedsføre Cadillac-mærket i Europa, hvilket vil give flere tusinde amerikanske jobs, og Andretti er et verdenskendt navn i stort set hele verden.
Michael Andretti giver sig ikke frivilligt, og der er stadig mulighed for at EU kan blive inddraget.










