Albon: Fem sekunder er for lidt

Sergio Perez Copyright Pirelli

Alex Albon vil have straffene i Formel 1 skærpet. Fem sekunder er alt for lidt. Efter to episoder med Sergio Perez, den ene kostede point i Singapore, den anden slap han heldigvis uskadt fra i Japan, så vil den thai-britiske kører have FIA til at skærpe straffene.

Blandt andet var de fem sekunder ikke en straf, da Red Bull Racing udnyttede et smuthul i reglementet til at sende Sergio Perez på banen for at køre en omgang, køre i pit, tage straffen og udgå. Alternativet havde været en gridstraf i Qatar, så de skarpe hjerner hos Red Bull udnyttede reglerne.

Det er dog svært at se det rimelige i, at en kører er stået ud af sin bil i garagen for 30-45 minutter at sætte sig tilbage i bilen og stadig være en aktiv deltager i løbet.

Max Verstappen slap så godt som uskadt fra de tre episoder i Singapore
Copyright Pirelli

Max Verstappen slap uskadt fra tre episoder under kvalifikationen til Singapores GP. Det vil sige, at han fik to advarsler og den sidste episode frafaldt stewards fornuftigt nok. FIA har efterfølgende været ude og undskylde, at de lavede en fejl efter flere kørere som bl.a. Charles Leclerc udtalte sig negativt efter kvalikationen. En fejl eller var det straffrit fordi det var Red Bull, spurgte man sig efterfølgende om.

På Suzuka var det dog Sergio Perez, der var skurken. Til ‘Motorsport.com’ udtalte Alex Albon sig efter løbet på Suzuka, der dog endte med en naturlig DNF.

“I sving 11 lavede han den samme manøvre på mig på banen i dag. Jeg undgik det, og så gjorde han det samme til Kevin.”

“Jeg var bag ham, så jeg havde det bedste syn af alle.”

Alex Albon
Copyright Pirelli

“Det er tydeligt, at kørerne ikke rigtig lærer noget, fordi straffene ikke er hårde nok. Jeg mener, det er to løb i træk nu (Sergio Perez, red.).”

For vores egen Kevin blev hans løb ødelagt på Suzuka.

“Jeg blev bare spundet rundt af Perez og det ødelagde vores løb.”

“Vi var nødt til at pitte, og det var alt for tidligt til den to-stopsstrategi vi havde lagt, og det dækforbrug vi havde. Det var bare alt for tidligt at pitte, men vi var nødt til det.”

Kevin Magnussen
Copyright Pirelli

Kevin taler ikke på samme måde om en skærpelse af straffe. Nok fordi han som Haas-kører har fået sin del gennem tiden.

“Jeg mener han straffede sig selv, der er en naturlig straf for at gøre sådan noget.”

“Det ser ikke godt ud for ham, men det er hvad det er. Vi kører race. Han var i en skift position, og han lavede et beskidt træk.”

Kevins teamchef Gunther Steiner var heller ikke tilfreds. Overfor ‘Motorsport.com’ udtalte manden med de mange gloser:

“Jeg tror, at Checo kan mærke presset. Du ved, hvilket pres han er under, og disse ting sker.”

“Han havde allerede en straf før han ramte os, jeg ved ikke rigtig vad han gjorde under det gule flag, men han brød reglerne.”

Og naturligvis noget mere pres og disse ting sker. Det er fem sekunder, men der var ingen konsekvens fordi han udgik bagefter. Jeg er ikke glad, når nogle udgår, men han ødelagde vores race, så det er jeg heller ikke glad for.”

Sergio Perez og Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
GPnews tror mere, at Sergio Perezs comeback i Japans Grand Prix handlede mere om at tage den hurtigste omgang fra Lewis Hamilton, og dermed eliminere et point i mesterskabet. Lewis Hamilton ligger efter Japans GP kun 33 point efter Sergio Perez på plads to i mesterskabet.

Havde Max Verstappen ikke snuppet pointet, så kunne det være reduceret til 32, så derfor skulle Lewis’ bonuspoint neutraliseres. Sergio kom på banen med de røde soft-dæk. At Red Bull Racing så opdagede muligheden for at få taget de fem strafsekunder fra Kevin-episoden efterfølgende tror GPnews var en bonus, men aldrig en del af planen.

George Russell
Copyright Pirelli
GPDA-direktøren George Russell sagde efterfølgende, at det er et emne man bør kigge på.
“Når jeg ser på Austin sidste år, hvor jeg lavede en fejl på Carlos og jeg fik fem sekunder for det, der var det i virkeligheden en Drive-trough straf værdig.”
“Og det er svært fordi, fordi vi altid siger, at vi skal ikke dømmes på konsekvensen af episoden, men nogle gang bør man se på konsekvensen af episoden. Så det er noget vi vil kigge på.”