Østrigs GP – Hvad lærte vi?

Starten er gået Copyright Alfa Romeo Racing

Østrigs Grand Prix er nu overstået og næste uge køres Steirmark Grand Prix på samme bane, som vi søndag var vidner til det, der endte som et underholdende drama. Hvad tager vi så med fra den første weekend?

Det første må være, at Red Bull Ring årgang 2020 viser sig at være en bildræber. Max Verstappen blev første offer, sandsynligvis på grund af sensorproblemer, der fik gearkassen til at sætte bilen i antistall i stedet for gear. Alex Albon udgik også, og det var ikke sammenstødet med Lewis Hamilton, der var skyld i det, direkte ihvertfald. Albon blev trukket ud, da man fik et problem med bilens power unit.

Valtteri Bottas tog starten
Copyright Mercedes AMG

Daniel Ricciardo røg ud med køleproblemer, begge Haas med bremseproblemer, George Russell mistede brændstoftrykket, Lance Stroll udgik med sensorproblemer og Kimi Raikkonen mistede et dæk, der ikke var sat ordentligt på under et pitstop.

Der går efterhånden lang tid mellem løb, hvor så mange biler udgik, men sæsonen her er også en noget anderledes oplevelse.

Sergio Perez fører best of the rest an
Copyright Racing Point

Jeg ved ikke om vi lærte, at Mercedes stadig er på toppen. Begge kørere dominerede træningerne og kvalifikationen, så det var noget uvant, da begge kørere fik direkte ordrer om at holde sig fra kerbs, og de havde alvorlige problemer med gearkassen. Baseret på de andre DNF, så lød det plausibelt, men trods de “alvorlige” problemer så satte Lewis Hurtigste omgang på omgang 69 for at blive slået af Valtteri Bottas på omgang 70 af 71.

Ulven kommer tænker man og på tidspunktet problemerne opstod, der førte begge kørere med en god margin til nummer tre. At der skulle komme en safety car var ikke forventet, men som altid når safety car kommer på banen, så åbnes der op for nye strategier. Flere kørere gik i pit og skiftede til blødere dæk, imens de to Mercedes blev på banen på hard-dækkene.

Valtteri Bottas foran Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG

Det var safety car nummer to, der satte gang i Alex Albons angrebsiver, da han skiftede til soft-dækkene og dermed burde være markant hurtigere end de forreste, specielt med tanke på deres problemer. Lewis Hamilton var allerede blevet sat 3 startplaceringer tilbage, da Red Bull ankede den frifindelse, som Lewis Hamilton ellers havde fået. Lewis forbedrede sig og så var nok lige en lille hilsen fra Mexico, hvor Verstappen var modtageren.

Esteban Ocon
Copyright Renault F1 Team

Alex Albon lå lige i Lewis’ gearkasse mod sving fire, da han på grund af højere fart og grip forsøger sig udenom. Lewis Hamilton fik skylden og fem strafsekunder af løbets dommere, men forskellige eksperter mener, at Alex Albon selv bærer en del af skylden. Det kan dog også forsvares, at hvis Alex havde været lidt mere erfaren, så havde han ikke forsøgt at komme forbi i banens måske sværeste sving på grund af gruset, der er klar til at fange en vildfaren bil. Man må ikke glemme, at Alex kun startede sin anden sæson søndag.

Alex Albon kaldte Lewis for en dårlig taber over radioen, men valgte efterfølgende at undlade at sige noget. Red Bull teamchef Christian Horner mener dog, at Lewis Hamilton bør undskylde sin manøvre.

Alex Albon og Lewis Hamilton i nærkamp
Copyright Red Bull Contentpool

Det var tydeligt tempoet blev hævet, da de fem strafsekunder til Lewis Hamilton blev tildelt for som sagt satte begge Mercedes hurtigste omgange trods deres alvorlige problemer, og det var da også på sidste omgang, at Lando Norris fravristede Lewis Hamilton den sidste plads i top 3, da han med hurtigste omgang både tog bonuspointet, men endnu vigtigere kom under de magiske fem sekunder.

En motorsportsglad komiker foreslog Lewis at give Alex en Mercedes som undskyldning. Jeg tænker en AMG GT R Pro, med nummerpladen “5ORR7”.

Antonio Giovinazzi sluttede foran Sebastian Vettel
Copyright Alfa Romeo Racing

Vi lærte også at Ferraris nye SF1000 ikke er specielt hurtig, men den var da stabil nok. Charles Leclerc endte på plads to, hvilket næsten var løbets største overraskelse baseret på træning og løb. Sebastian Vettel formåede at spinne sin bil op i sving 3. Det lignede et overoptimistisk overhalingsforsøg, men virkeligheden var nok et mindre bremsesvigt, der sendte bilen imod svinget i en vinkel, der kun kan ende med et spin. Selv sagde Sebastian, at han allerede fra omgang to havde haft problemer med balancen og fart.

De pink Mercedes var hurtige og Sergio Perez havde potentialet til den sidste top 3-placering, men han blev fanget i et øjebliks uopmærksomhed og blev overhalet af Lando Norris. Max Verstappens overhaling på Charles Leclerc sidste år har skabt præcedens. Lando Stroll gjorde det også flot og det havde været interessant, hvad han kunne have gjort, hvis ikke det var for DNF’en.

Top 3 i Østrig, Charles Leclerc, Valtteri Bottas og Lando Norris
Copyright Renault F1 Team

Williams overraskede også positivt, selv om de stadig lå i den triste ende i kvalifikationen, så lykkedes det alligevel George Russell at kvalificere sig foran begge Alfa Romeoer, lige efter Kevin. De Ferrari-motoriserede hold havde en trist weekend.

McLaren derimod viste gode takter og overraskede nok sigselv med deres kørsel i weekenden. Spøgefugle har allerede påpeget, at når Lewis skubber Alex af banen, så kommer der en McLaren-kører på podiet.

Skulle man lave en tre varme og tre lunkne over Østrigs Grand Prix, så må det blive.

Lance Stroll
Copyright Racing Point

De varme:

  1. Racing Point aka Pink Mercedes for at køre med helt oppe i Red Bull/Mercedes området

    Lando Norris blev 3’er i Østrig
    Copyright McLaren Media
  2. McLaren for at være kommet stærkere til start end forventet

    Nicholas Latifi var kun en DNF fra point
    Copyright Williams Racing
  3. Williams for at have lukket sekund til de forankørende og tydeligvis have en bedre bil end sidste års model.
Valtteri Bottas tog pole position og sejr
Copyright Mercedes AMG

De lunkne:

  1. Mercedes for at forsøge at camouflere teamordrer, Bottas’ muligvis bevidste forsøg på at forhindre Lewis i at forbedre sig i kvalifikationen, og Lewis for måske at have haft for meget Black Lives Matters i hovedet til at præstere 100%

    Charles Leclerc
    Copyright Ferrari Media
  2. Ferrari for at være så langt fra de hurtigste som de var. Red Bull var eneudfordrer i Østrig.

    Romain Grosjean
    Copyright Haas F1 Media
  3. Haas  for to DNF på grund af bremseproblemer og allerede i FP1 have et bremseproblem med Romain Grosjean.
Daniel Ricciardo
Copyright Renault F1 Team
Lando Norris og Carlos Sainz
Copyright McLaren Media
Flere kørere tog et knæ før løbet
Copyright Red Bull Contentpool

Heldigvis skal vi kun vente til weekenden før der er race igen.