Max Verstappen tog en sensationel pole position i Monacos gader for det så ikke sådan ud, da hollænderen var 2 tiendedele efter på andet split. Alligevel var det sidste stykke på bane så hurtigt, at pole position var sikret. Man kunne næsten høre kæben ramme jorden inde fra pitten.
Hvor kvalifikationen blev en succes for Max, der tog sine første pole i de smalle gader, så blev det anderledes frustration for Sergio Perez, der allerede i starten af Q1 smadrede sin Red Bull i St. Devote. Måske forårsaget af en Alpine på vej på banen, som tog den mikrodel koncentration, der nu gav mekanikerne overarbejde og en mulig start fra pitlane.
Fælles for alle tre sessioner, så handlede det om at være på banen på det rigtige tidspunkt så sent som muligt for banen forbedrede sig løbende. Det betød, at Carlos Sainz og Lewis Hamilton begge var i problemer forud for det sidste forsøg i Q1. Logan Sargeant så ud til at kvalificere sig til Q2, men endte på den triste p16, da tiderne blev forbedret, og både Carlos og Lewis kom sikkert videre.
For Haas blev det en øv-dag. Begge biler ude i Q1, men er man ikke ude på det rigtige tidspunkt så bliver man fanget af trafik.
Så plads 16 til 20 blev Sargeant, Magnussen, Hulkenberg, Zhou og Perez
I Q2 var Max Verstappen den første kører, der pressede tiden under 1.12. Ingen af de 14 andre kørere kunne komme derned. Lewis Hamilton beklagede sig over sit højre baghjulsophæng, men det så ikke ud til, at han havde ramt muren nogle steder. Det gjorde Lando Norris, der dog kunne humpe i pit.
McLaren-kørerens tid var dog god nok til Q3, men det kun fordi der opstod trafikprop i den sidste del af banen, der forhindrede den ellers hurtige Lance Stroll i at få et sidste forsøg. Da tiden var gået stod det klart, at P11 til P15 så således ud. Piastri, de Vries, Albon, Stroll, Bottas.
Max Verstappen var igen først på banen i Q3 og kørte en 1.12.102 i første forsøg. Fernando Alonso lagde en fantomtid ind i 1.11.706 i sit første forsøg og da de to Ferrarier ikke kunne forbedre dette, så det lovende ud. Kunne Max Verstappen slås på en af de få baner, som hollænderen ikke har taget pole på før?
George Russell viste, at han også kunne komme under 1.12. Vi vidste, at det kunne Max Verstappen også, så han sænkede tiden til 1.11.654 i sit andet forsøg. Nu vidste vi, at banen var blevet hurtigere, da Lewis Hamilton kørte p3, og kort efter overraskede Esteban Ocon med hurtigste tid i 1.11.553.
Monaco er ofte god for en overraskelse, men Esteban Ocon i en Alpine på pole? Der var stadig tid tilbage og kørerne kom tilbage på banen med få minutter tilbage.
Du kan se højdepunkter fra kvalifikationen her.
Først sænkede Charles Leclerc tiden til 1.11.471, så kom Fernando Alonso over målstregen i 1.11.449, og da Max Verstappens tid ved andet split var 0.2 sekund efter, så har Aston Martin nok jublet lidt. Det skulle være den første pole i Aston Martins nyere historie, og den første siden Lance Stroll tog pole i Tyrkiet, da holdet hed Racing Point. Det skulle også være Fernando Alonsos første pole siden 2013, men Max Verstappen må have kendt en genvej for han hentede tre tiendedele på den sidste del af banen.
1.11.365 lød pole-tiden på. Hvordan han fik den tid vil nærmest være et mysterie, men stopuret lyver ikke. Max Verstappen tog endnu en pole og har nu et af de bedste udgangspunkter for en sejr i Fyrstendømmet søndag.