Nyt sprintweekendformat fra weekenden

Kevin Magnussen fører sprintløbet Copyright Pirelli

Det var i næsten sidste øjeblik, at det kunne lade sig gøre, men Formel 1-kommisionen har i dag været samlet i Geneve for at vedtage en ændring til sprintweekendformatet. En ændring, der giver endnu mere spænding, men også radikalt ændrer weekenden.

Der har længe været et ønske om en selvstændig kvalifikation til sprintløbet. Det kommer der nu fordi kørerne ellers har holdt igen i sprinten, da en dårlig placering eller en DNF kunne få katastrofale konsekvenser for løbet.

I dag er det vedtaget, at der kommer to kvalifikationer til weekenden. Fredag køres kvalifikationen til løbet søndag, lørdag køres der en kvalifikation til sprintløbet i stedet for den frie træning. Med en selvstændig kvalifikation til søndagsløbet bliver der mere at køre for for kørerne i sprinten, da det ikke påvirker startplaceringen til hovedløbet, hvor de store point er at hente.

Formatet bliver nu:
Fredag – FP1 og kvalifikation til søndag
Lørdag – Sprintkvalifikation og sprintløb
Søndag – Løbet som vi kender det

Der vil stadig være tre sessioner i sprintkvalifikation som vi kender det fra den normale, men tiderne reduceres, så SQ1 bliver på 12 minutter, SQ2 på 10 minutter og SQ3 på otte minutter.

George Russell vandt den sidste sprint kørt i Formel 1 i Brasilien foran Max Verstappen
Copyright Pirelli

Der kommer også et par ændringer til uddelingen af straffe for forseelser. Episoder fredag vil blive givet til løbet søndag. Gridstraffe i sprinten vil gælde i løbet søndag. Brud på Parc Ferme-reglerne vil resultere i en start fra pitlanen i både sprint som løb.

Power Unit-straffe vil som udgangspunkt blive overført til løbet søndag medmindre bruddet sker under Parc Ferme.

Der blev også vedtaget en mindre ændring til det tekniske reglement, hvor antallet af enheder I ÅR hæves fra tre til fire på følgende ICE (motor), Turbo, MGU-H og MGU-K.

Der bliver også mere tid til startproceduren, der hæves fra 40 til 50 minutter. Det skal bl.a. bruges til at præsentere kørerne ved udvalgte løb.

En opdateret definition på at arbejde på en bil under pit stop bliver skrevet ind efter straffene til Esteban Ocon i Bahrain og Fernando Alonso i Saudi-Arabien.

Dagens store tiltag er dog, at lørdagen bliver en officiel selvstændig sprintdag med selvstændige point som vi kender det, og det indføres allerede til denne weekend i Baku.