Nyt motorreglement vedtaget

Honda F1-motor Copyright Honda Racing F1

Det har været ventet i flere uger, men nu er det her endelig. Det nye motorreglement til 2026-sæsonen, der giver Porsche og Audi deres adgang til Formel 1. Det har taget sin tid for at imødekomme alle parter.

For det nemmeste for de nuværende motorleverandører ville have været status quo. F1 har nogle velfungerende højtydende Power Units, så hvorfor ændre på dem set ud fra et omkostningsmæssigt synspunkt?

Et kompromis er blevet nået, der tilgodeser Porsche og Audi, uden at handicappe de fire nuværende konstruktører.

Vi får stadig 1.6 liters turbomotorer med MGU-K. Den upopulære og dyre MGU-H bliver droppet. Elektricitet får endnu større betydning med op til 50% af fremdriften skabt via opsamlet elektricitet. Brændstoffet vil være 100% bæredygtigt brændstof

Et mere detaljeret link til det nye motorreglement kan hentes her.

Det nye motorreglement kan måske også lokke Honda officielt tilbage til Formel 1. Rygterne taler om en mulig forbindelse til Andretti Autosport.

Der kommer også mere tekniske ændringer til det nuværende og næste års 2023-reglement. For i år handler det meget om at planken på undersiden af bilen og et forsøg på at blive klogere på vertikalen oscilleringer, på dansk aerodynamisk porpoising, der både gør det sværere at køre bilerne, specielt på ujævne baner hvor venturikanalerne kortvarigt mister downforce for så at opnå det igen.

Udover dette er der den sundhedsmæssige del, der handler om at kørerne kan risikere permanente fysiske skader og i værste fald hjerneskade.

Til næste år bliver der indført flere ændringer til bunden af bilerne for at imødegå porpoising, blandt andet vil siderne på gulvet blive hævet med 15 mm. I en sport hvor man kan blive diskvalificeret for en mm, så er 15 mm noget af en ændring.

Guanyo Zhous uheld på Silverstone viste også, at de nuværende parametre på måling af bilernes roll hoop ikke er tilstrækkelig. Den knækkede af da Zhous bil vendte rundt. Derfor skal den forstærkes til næste år.

Alt i alt var det et godt møde i WMSC (Verdensmotorsportsrådet, red.) og vi bør derfor forvente de officielle bekræftelser fra Audi og Porsche snarest. Et godt bud er ved Belgiens GP, som er det tætteste de to mærker kommer et hjemmebanegrandprix i øjeblikket.