VF25 har problemer

Esteban Ocon Copyright Pirelli

Nogle sæsoner starter godt, andre mindre godt. For Haas er det startet mindre godt med VF25. Det overraskede og skuffede teamchef Ayao Komatsu. Det sagde han i Shanghai.

“Det var en stor overraskelse.”

“Bilen var ikke perfekt til testen i Bahrain, men vi forventede ikke at være så dårlige, som vi oplevede det i Melbourne.”

Ayao Komatsu
Copyright Haas F1 Media

“Ærligt, i den første træning da bilen kørte ud, jeg troede enten noget var brækket eller noget var gået helt galt. Da vi konstaterede, at intet var ødelagt, tænkte vi ‘Ok, vi har et stort problem’.”

Heldigvis for Haas mener ingeniørerne at have fundet årsagen.

“Det er en kombination af aerodynamisk oscillation og vores bagendes downforce-egenskaber. Hvis du kun har en, så kan man leve med det.”

“Men når man kombinerer dem, så bliver bilen meget svær at køre.”

Carlos Sainz og Oliver Bearman
Copyright Pirelli

“Noget af det kan være relativt kortsigtede løsninger, men noget af det vil være en iterativ proces både i CFD og vindtunnel. Du vil ikke se en løsning i de kommende løb. Så ja, det er ret alvorligt.”

Hvad er så skylden? Muligvis en fejl i Ferraris vindtunnel.

“Vi kommer mere performance på bilen over vinteren. Du kører i simulatoren, du laver simulationer og det er alt godt.”

Esteban Ocon foran Alex Albon og Fernando Alonso
Copyright Pirelli

“Men da vi nåede sving 10 i Melbourne, væltede det hele. I mdet mindste fandt vi ud af det tidligt. Forestil hvis vi havde været middelmådige i fem, seks, syv løb før vi fandt ud af, at vi havde et fundamentalt problem.”

“Alle var rystede. For noget, tog det en dag at acceptere, at vi har et seriøst problem. Nu arbejder alle ihærdigt på at løse det. Ingen stiller spørgsmål om vi har et problem eller ej. Det har vi.”

Resultatet i Kina gav selvtillid til Haas. Endnu engang viste Esteban Ocon, at han kan udnytte et svært løb, som Interlagos sidste år, og score et rigtig godt resultat.

Oliver Bearman
Copyright Haas F1 Media

Det bliver dog ikke en afskrivning af VF25, selv om der naturligvis også skal være fokus på VF26.”

“Hvis du bare lader det stå til, hvem kan garantere at lignende ikke vil ske i fremtiden.”