GPnews byder velkommen til 2020 og den allerførste dag i en helt ny sæson. Efter et årti domineret af Red Bull og Mercedes bliver 2020 et overgangsår. Ikke at der ikke er noget at kæmpe for i år, for det er der, men sidste år inden Formel 1 igen får en radikal overhaling.
For vi ved alle, at der i 2021 kommer helt nye reglementer med en helt ny profil bil, lavprofildæk og et budgetloft. Derfor bliver 2020 et overgangsår, hvor omkostningerne vil løbe løbsk med dobbelte designstudier for dem som har råd.
Hvilket kun er tophold som Ferrari og Mercedes. Selv Red Bull efterlyste en etårig udskydelse, så budgetloftet blev indført inden den nye bil bliver indført for at forhindre det omkostningsrace, som allerede er i gang.
Det sker for at vi kan få nogle biler som kan køre lidt tættere på hinanden, men også vil blive 3-4 sekunder langsommere, så vi er tilbage i 2016-niveau. Ikke at det nødvendigvis ændrer noget på oplevelsen og ikke noget vi vil opdage på banerne, men på tiderne vil de komme tættere på Formel 2-bilerne, der i år skal køre med de lavprofildæk, som indføres i 2021.
Dette år bliver derfor et år, hvor rekorderne skal slås. Det bliver de hurtigste biler i Formel 1-historien, som får hele 22 baner at sætte nye rekorder på. Vietnam er første nye bane på kalenderen i starten af april måned og fire uger senere går det løs i Holland, hvor Zandvoort er tilbage efter 25 år ude af Formel 1.
Det sker med en nybygget stejlkurve for enden af banen, med en hældning som flere amerikanske ovaler ikke kan leve op til. Det betyder, at bilerne vil kunne køre fuld fart igennem svinget og dermed være langt hurtigere end tidligere ned ad langsiden.
En uge senere er der race udenfor Barcelona, hvor Circuit de Barcelona-Catalunya ligger asfalt til det foreløbige sidste spanske grand prix. Det handler om økonomi og banen kræver økonomisk hjælp udefra for at kunne fortsætte i Formel 1. Det gør løbet i Monaco ikke. Her er det lige før Formel 1 betaler for at få lov at lege i de smalle gader sammen med millionærerne.
Det store spørgsmål er hvem, som står øverst på de to mesterskaber, når sæsonen slutter sidst i november i Abu Dhabi. Et fantastisk sted at slutte sæsonen med et løb, hvor solen går ned over banen og sæsonen. Tre hold må siges at være favoritter.
Mercedes har domineret Formel 1 siden 2014 og de nye hybridmotorers indførsel, men 2019 vidste også at de kan slås. Mercedes er gode til at underspille deres favoritværdighed og specielt Ferrari nævnes altid som det bedste hold. Holdet der altid får et mentalt nedbrud og som med tilførelsen af Charles Leclerc i 2019 endte med at blive Ferraris kryptonit.
Forholdet mellem Sebastian Vettel og Charles Leclerc er bestemt ikke harmonisk. Kulminerende med sammenstødet mellem de to kørere i Brasilien var det et symbol på et hold, hvis kørere lignede det nye Rosberg/Hamilton. Sejrene i Belgien, Italien og Singapore tændte en gnist hos Ferrari, og Vettels ærgerrighed over at være blevet den lille hos Ferrari, er blevet til en gnist, som skal sikre tyskerens overlevelse i Formel 1.
Red Bull Racing er outside-favorit. Meget afhænger af Honda-motoren for Red Bulls chassis er kendt for altid at være i top. Med en sulten Max Verstappen, som jagter sejre, et mesterskab og en kontrakt hos Mercedes i sigte, så vil han angribe fra start af. Alex Albon kører også for sin fremtid. Den unge thai har gået genvalg og ved at være med fra start, så skal han være meget tættere på sin erfarne holdkammerat.
Kombinationen af Carlos Sainz og Lando Norris viste sig at være 2019’s mest harmoniske duo. En nærmest barnlig glæde over at være Formel 1-kører udsprang i McLarens genoprejsning, hvilket resulterede i gode resultater og holdets første podie siden Kevin Magnussen i Australien 2014. McLaren har allerede annonceret, at de skifter til Mercedes-motorer i 2021, så hvor meget opbakning vil Renault give i år, også med tanke på Renault-holdet selv.
Her kommer Esteban Ocon til at køre ved siden af Daniel Ricciardo, der uden de mange fjollerier hos Red Bull Racing, virker mere seriøs. Nu skal resultaterne komme og medmindre Daniel kører lige op med Esteban Ocon, så kan han blive den næste Renault-kører, der forlader holdet uden de store resultater. En elendig sæson kan også betyde, at Renault trækker sig ud af Formel 1.
Alpha Tauri (tidligere Toro Rosso, red.) bliver også spændende at følge. Med nyt navn og vi forventer en ny bemaling skal Pierre Gasly og Daniil Kvyat forsvare deres plads i Formel 1. Begge er blevet nedgraderet fra Red Bull Racing og begge fik en tur på podiet sidste år. Daniil blev nærmest trynet af Pierre Gasly og det kan han ikke tåle et år mere. Kun manglen på afløsere indenfor Red Bull juniorprogrammet har reddet de to kørere.
Racing Point kan gå hen og blive sæsonens store overraskelse. Med penge i ryggen så vi forskellen på de to halvdele af sæsonen 2019, hvor Racing Point var måske det bedste scorende ikke-tophold i anden del af sæsonen. Lance Stroll har nu et års erfaring væk fra Williams og Sergio Perez har været en topkører i et ikke-tophold i mange år.
Williams’ har haft to elendige sæsoner og en tredje sæson i samme stil som 2018 og 2019 kan man frygte kan slå den sidste bund ud af holdet. Efter sæsonafslutningen har Willliams solgt deres ingeniørvirksomhed Williams Advanced Engineering. Penge til bedre udvikling eller penge til overlevelse? George Russell har nu et års erfaring under sig og han har fået Nicholas Latifi ved sin side. Nick Chester fra Renault rygtes på vej til Williams, og Claire Williams har store forhåbninger til, at de kan rykke sig væk fra deres faste sidsteplads på gridden.
Det kan være dårlige nyheder fra Haas F1 Team med Kevin Magnussen og Romain Grosjean. Begge har kontraktudløb i år og ingen af dem kan tåle flere af de sammenstød, som vi så i 2019. Dækproblemer plagede 2019, men det skyldes problemer med Haas VF19-chassiset, der grundlæggende bare ikke fungerede. Er tiden løbet fra købechassiser? Kevin gav flere gange i 2019 udtryk for, at han hørte til på et tophold. 2020 er tæt på sidste chance for, at det skal ske.
Sidste hold er Alfa Romeo Racing aka Sauber Motorsport. Med Antonio Giovinazzi og Kimi Raikkonen på holdet er der en helt speciel harmoni. Frederic Vasseur har nærmest givet Kimi Raikkonen et fast sæde indtil han ikke gider mere, mens Antonio Giovinazzi fik bedre styr på Formel 1 i den anden halvdel af sæsonen. Men lige som hos Haas, så var det i første halvdel af sæsonen, at de bedste resultater blev scoret.
Det er dog ikke kun Formel 1, hvor en ny sæson er gået i gang. Indycar starter en uge før Formel 1 og igen er der store forventninger til den amerikanske formelserie. Josef Newgarden har et mesterskab at forsvare. Ligesom vi har de helt store i Formel 1 i Mercedes og Ferrari med Red Bull Racing som sidste led i trioen, så har vi Team Penske, Ganassi Racing og Andretti Autosport i Indycar.
Marcus Ericsson er skiftet fra Arrows SPM (nu kendt som Arrows McLaren SP Racing) til Ganassi Racing, hvor han bliver holdkammerat til Scott Dixon og Felix Rosenquist. Han er nu på et af de absolutte tophold i Indycar og nu skal resultaterne komme.
En sæson med ikoniske baner som Road America, Indianapolis Motor Speedway, Long Beach og Laguna Seca og nye kørere som Super Formula-talentet Alex Palou, der har overtaget Sebastien Bourdais’ plads hos Dale Coyne Racing.
W Series starter sidst i maj deres anden sæson. Igen bliver det uden Michelle Gatting, der for andet år i træk takkede nej til et sæde, men første sæson viste, at en serie kun med kvindelige kørere også kan være underholdende og i år kommer de tættere på Danmark end nogensinde. Serien kommer forbi Anderstorp i midten af juni, så her er en chance for at komme tæt på de piger, hvor en af dem om et par år måske sidder i en Formel 1-bil.
Jamie Chadwick er tilbage og i år er der superlicenspoint på spil.
Formel E har tyvstartet sæson seks og har allerede kørt de første runder i Saudi-Arabien. Næste løb er i Santiago, Chile og til sommer kommer serien forbi Berlin. For andet år køres der med de nye Gen.2-biler og med tilføjelsen af Porsche og Mercedes. Jean-Eric Vergne er forsvarende (og første dobbelt-)mester og kan man leve med lyden eller manglen af den, så er det en fantastisk serie at se.
Som oftest flere overhalinger end i Formel 1 og i midten af storbyer. Man fristes til at sige, at Liberty Media har kigget på Formel E med deres iver for at få Formel 1 ind i storbyerne. Selv om vi ikke får Formel 1 til København, så arbejdes der stadig på at få Formel E til København. De to tætteste baner i Formel E er i Berlin og afslutningen i London, men da det afvikles i storbyer så er det nemt at komme til.
Vi slutter denne alt for lange artikel med at nævne nogle af de danske formelkørere vi kommer til at se eller høre om igen i år. Christian Lundgaard er stadig Renault Sport Juniorkører og skal i år køre F2 for ART, samme hold som George Russell og Nyck de Vries har taget de sidste to mesterskaber for.
Vi ved endnu ikke med Frederik Vesti, men vores forventning er en sæson i FIA F3-mesterskabet for Prema Powerteam, som han har kørt for i bl.a. F4 og Regional F3, hvor han blev en dominerende mester og slog flere Formel 1 juniorkørere undervejs.
Christian Rasmussen fra Dragør tager et tredje år i USA for Jay Howard Driver Development, hvor han igen skal køre US F2000, som er en del af Road to Indy-programmet. Christian sluttede sidste sæson af med at blive anden halvdel-mester, men et par dårlige weekender tidligt på sæsonen gjorde det kun til en tredjeplads i serien. I år er han stensikkert favoritten til mesterskabet og trods sit amerikanske eventyr, så skulle Formel 1 stadig være drømmedestinationen.
En plads som Ronnie Bremers efterfølger i topserien, nu Indycar, er dog ikke noget man skal kimse af.
Husk motorsport er sjovest på banerne. Vores venner fra Fanrejser.dk kan hjælpe dig med dette. Alternativt har vi stadig fjernsynet til, når det er umuligt at tage ud til alle verdens løb og grand prixer.
Med afslutningen af denne alt for lange artikel siger GPnews velkommen til 2020 og vi glæder os til at dele de nyheder vi finder mest interessante.