Vægten kunne koste sædet

Marcus Ericsson Copyright Penske Entertainment

Marcus Ericsson som siden 2019 har kørt i Indycar er netop kommet med sin egen bog ‘Trackside’. I bogen kommer der nogle sandheder frem, som der heldigvis er blevet taget lidt hånd om siden da.

Da Marcus Ericsson kørte Formel 1 var der uhyre fokus på kørernes vægt. Der har været eksempler på kørere, der har sultet sig i en sådan grad, at de nærmest er besvimet i bilen før og efter løbet.

I den tid handlede det om at være Felipe Massa-størrelse, nu Yuki Tsunoda-størrelse, i stedet for George Russell eller Mark Webber-størrelse. Heldigvis har der været fokus på minimumsvægt og placeringen af “succesballast”, så større kørere blev tilgodeset lidt mere.

Marcus Ericsson 2016
Copyright Sauber Motorsport

I bogen ‘Trackside’ fortæller den tidligere Caterham/Sauber/Alfa Romeo-kører, hvordan der blev stillet store krav til den svenske kørers vægt. Faktisk kunne han blive fyret for ikke at leve op til de vægtkrav, som stod i kontrakten.

For at komme så tæt på minimumsvægten blev der taget visse tiltag i brug, som bestemt ikke har været sunde. For eksempel at køre uden væske i bilen, så han kørte et helt grand prix-løb uden drikkedunk.

Heldigvis har vi været forskånede for uheld i Formel 1, hvor en kører er besvimet bag rattet.

Marcus Ericsson trøstes af sin danske kone
Copyright Penske Entertainment

Efter Formel 1 skiftede han til Indycar, hvor vægtkravene ikke er helt så voldsomme.

Marcus Ericssons bog havde release 1. november, og findes indtil videre kun på svensk.