V10’erne tilbage?

Honda F1 engine / motor Copyright Honda Racing F1

Kan Formel 1 være på vej tilbage til Formel 1? Noget kunne tyde på det, men i en ny form. Miljøvenlige motorer uden forurening, kørt på bæredygtigt brændstof. Eller er det bluff for at fjerne fokus på den megen kritik af FIA Præsident Mohammed Ben Sulayem.

Fra 2026 til 2030 køres der dog på et nyt reglement, hvor der er mere fokus på el-delen, men er fremtiden ren V10?

Mohammed Ben Sulayem udtalte i forbindelse med den store præsentation ‘F1 75 Live’:

“Denne uges F1-launch i London har udløst en masse positiv diskussion om sportens fremtid. Selvom vi ser frem til indførelsen af ​​2026-reglerne om chassis og motorenhed, skal vi også gå forrest i fremtidens teknologiske motorsportstendenser.”

“Vi bør overveje en række retninger, herunder den brølende lyd fra V10’eren, der kører på bæredygtigt brændstof. Uanset hvilken retning der vælges, skal vi støtte holdene og producenterne i at sikre omkostningskontrol på R&D-udgifterne.”

“En V10-motor, der kører på bæredygtigt brændstof, ville være en del af de overvejelser, der ville være knyttet til miljø- og omkostningsbegrænsende foranstaltninger. Selvom vi er fuldt fokuseret på introduktionen af ​​2026-reglerne og udsigten til de konkurrencedygtige løb, de vil bringe, er vi også nødt til at holde øje med fremtiden.”

F1-chefen Stefano Domenicali udtalte allerede sidste år:

“Hvis bæredygtigt brændstof gør det rigtige arbejde for at blive nul-emission … måske behøver vi ikke længere at være så komplicerede eller så dyre med hensyn til motorudvikling.”

“Så vi kan overveje at gå tilbage til motorer, der er lettere og måske med en god lyd.”

Mika Hakkinen i en McLaren MP4-9 med en skrigende Peugeot V10-motor
Copyright McLaren Media

De gamle V10’ere var skrigende motorer, der krævede ørepropper for ikke at risikere tinnitus i kortere eller længere perioder. V8-motorerne var stadig skrigende, men sænkede lyden med flere decibel. Da turbomotorerne blev indført til 2014 var lyden dog så lav, at man året efter kunstigt skabte en anden lyd.

Personligt mener GPnews, at de nuværende motorer har fået en god lyd, men når der er opvisning med gamle biler, så er der stadig ståpels på armene.