Spændende budgetloft(er) på vej

Christian Horner, Max Verstappen og Helmut Marko Copyright Red Bull Contentpool

Det ledende F1-personnel fra holdene havde sammen med Formel 1 et møde i F1 Kommisionen. Her blev der diskuteret motorer, men også budgetloft(er) og ikke det som indføres den første januar i år.

Det her budgetloft er rettet mod kørerne og deres for nogle astronomiske kørerlønninger. Her blev der slået hånd på det kørerbaserede budgetloft, der ikke er en del af det $145 mio. budgetloft, der træder i kraft i det nye år. I 2023 er budgetloftet reduceret til $135 mio.

Det nye budgetloft går ud på, at der fastsættes et budgetloft på $30 mio. i 2023 og det gælder for begge kørere på holdet. Der er nok flere hold som ikke er i nærheden af dette, men så er der de store stjerner som Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, måske Max Verstappen, der alene hæver årslønne på $30 mio. eller mere.

Tæt kørsel mellem Mercedes, Red Bull og Charles Leclerc. Alle tre hører til i den bedre lønnede ramme af kørere.
Copyright Red Bull Contentpool

Det nye budgetloft for kørere skal indføres til 2023-sæsonen, men for kørere som allerede er under kontrakt for 2023, hvilket Max Verstappen er (2023) og Charles Leclerc (2024) skal deres kontrakter overholdes.

Budgetloftet indføres for at hjælpe holdene, der forventes at kunne mærke effekterne af CoVid19 i årene frem.

Er det så slut med at have to superstjerner på samme hold? Nej. De $30 mio. fordeles mellem de to kørere, men skulle det ske, at en kører vil have $20 mio. og den anden $15 mio. så kan det sagtens lade sig gøre.

Tomme eller næsten tomme tribuner vil være med til at reducere holdenes indtægter.
Copyright Pirelli

Men alle penge over de $30 mio. samlet bliver taget for driftsbudgettet, men det virker kun den ene vej. Så et hold som Haas kan ikke lige tage “overskuddet” og tilføje driftsbudgettet.

Det andet budgetloft handler om de tre ledende/dyreste medarbejdere på holdet, som oftest teamchef, teknisk chef og designer. Her er der ikke nævnt nogle tal endnu.

Budgetloftet for kørere skal dog først godkendes i World Motorsport Council, men det burde være en bagatel, når alle teamchefer har godkendt forslaget.