Singapores Grand Prix blev underholdende og meget taktisk, hvor dækkene spillede en stor rolle. For gridden var delt i to med Pierre Gasly som en undtagelse. Top 9 startede alle på soft-dæk i kraft af deres avancement til Q3. Resten af feltet startede på medium-dæk med Pierre Gasly startende på hard.
Det lignede en umulig opgave for kørerne på soft for de ville alle ende blandt medium-kørerne, når de gik i pit. Det gjorde positionen på banen yderst vigtig, men det som lignede en snu strategi fra pole-mand Charles Leclerc endte med at koste ham sejren.
Han tog ellers starten og holdt Lewis Hamilton og Sebastian Vettel bag sig. Lidt nærkontakt længere nede i feltet sendte Carlos Sainz mere end en omgang tilbage og første del af løbet var rimelig statisk. Charles Leclerc holdt et tempo så lavt, at soft-kørerne ikke kunne trække fra og på et tidspunkt kalder Lewis Hamilton over radioen, at han ikke kan køre langsommere end han gør.
Det lave tempo gjorde, at flere medium-kørere måtte i pit før soft-kørerne. I front spillede Sebastian Vettel og Max Verstappen først ud. To hurtige pit stop og ud på hard-dækkene og så blev der ellers givet gas. Omgangen senere gik Charles Leclerc i pit, men den omgang gjorde, at Sebastian Vettel kom i føring af løbet. Lewis Hamilton blev længere på banen og så ud til at tabe til Valtteri Bottas.
Mercedes kom med en teamordre til finnen om, at han kørte for hurtigt og finnen satte tempoet ned for at Lewis Hamilton kunne komme foran efter pit stoppet. For engang skyld dummede Mercedes sig på strategien for det betød, at Sebastian Vettel, Charles Leclerc og Max Verstappen trak fra i front.
Store dele af løbet blev ført af medium-kørere, der blev ofret i det store strategispil, hvor det mere handlede om vennerne på banen end det nok bedste resultat. Således endte Antonio Giovinazzi fra Alfa Romeo med at føre flere omgange i løbet.
Kevin Magnussen lå længe i pointene, men tre safety car-perioder efter hinanden ødelagde danskerens løb. Den første stod Romain Grosjean fra, da han forsøgte at overhale George Russell udenom og endte med at skubbe ham i muren. Her gik en del kørere i pit for at få nyt gummi, men ikke Kevin, så han endte med ikke at have noget at forsvare sig med.
Sergio Perez stod for den anden safety car, da hans bil stoppede på banen på et farligt sted og sidste safety car stod Kimi Raikkonen for, da han blev påkørt af Daniil Kvyat, der gik efter et hul, som ikke var der.
Det bragte feltet sammen og kørerne som var en omgang tilbage fik lov at hente den. Carlos Sainz havde været en omgang tilbage efter et længere pit stop på første omgang og pludselig var han med i kampen om pointene.
Da Kevin Magnussen var faldet helt igennem på sine brugte sutter, blev danskeren kaldt i pit. Med få omgange tilbage kom han ud på soft-dæk og han tog banens hurtigste omgang for andet år i træk.
Efter 61 omgange, der blev kørt indenfor to timersgrænsen, kunne Sebastian Vettel køre først over målstregen til stor glæde for de mange Ferrari-fans på banen og hjemme foran tv-skærmene.
Tyskerens første sejr siden Belgiens GP 2018, den første Ferrari 1-2 siden Ungarn 2017 gjorde også tyskeren til Driver of the Day. Måske endnu vigtigere, så viste sejren, at Sebastian Vettel ikke er færdig i Formel 1. Charles Leclerc var måske nok den hurtigste Ferrari-kører, men hans strategi med at køre langsomt i starten af løbet kostede ham sejren.
Det var også Sebastians femte sejr i Singapore, en mere end Lewis Hamilton, og Ferraris tredje sejr i træk.
Plads | Kører | Team | Omg. | Tid |
---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel | Ferrari | 61 | 1t58m33.667s |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 61 | 2.641s |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 61 | 3.821s |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 61 | 4.608s |
5 | Valtteri Bottas | Mercedes | 61 | 6.119s |
6 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 61 | 11.663s |
7 | Lando Norris | McLaren/Renault | 61 | 14.769s |
8 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 61 | 15.547s |
9 | Nico Hulkenberg | Renault | 61 | 16.718s |
10 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 61 | 27.855s |
11 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 61 | 35.436s |
12 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 61 | 35.974s |
13 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 61 | 36.419s |
14 | Daniel Ricciardo | Renault | 61 | 37.660s |
15 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Honda | 61 | 38.178s |
16 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 61 | 47.024s |
17 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 61 | 1m26.522s |
– | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | 49 | Kollision |
– | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 42 | Olielækage |
– | George Russell | Williams/Mercedes | 34 | Kollision |