Singapores GP – Vettel fik endelig sin sejr

Sebastian Vettel vandt i Singapore Copyright Pirelli

Singapores Grand Prix blev underholdende og meget taktisk, hvor dækkene spillede en stor rolle. For gridden var delt i to med Pierre Gasly som en undtagelse. Top 9 startede alle på soft-dæk i kraft af deres avancement til Q3. Resten af feltet startede på medium-dæk med Pierre Gasly startende på hard.

Det lignede en umulig opgave for kørerne på soft for de ville alle ende blandt medium-kørerne, når de gik i pit. Det gjorde positionen på banen yderst vigtig, men det som lignede en snu strategi fra pole-mand Charles Leclerc endte med at koste ham sejren.

Starten på Singapores GP 2019
Copyright Pirelli
Starten på Singapores GP 2019
Copyright Pirelli

Han tog ellers starten og holdt Lewis Hamilton og Sebastian Vettel bag sig. Lidt nærkontakt længere nede i feltet sendte Carlos Sainz mere end en omgang tilbage og første del af løbet var rimelig statisk. Charles Leclerc holdt et tempo så lavt, at soft-kørerne ikke kunne trække fra og på et tidspunkt kalder Lewis Hamilton over radioen, at han ikke kan køre langsommere end han gør.

Det lave tempo gjorde, at flere medium-kørere måtte i pit før soft-kørerne. I front spillede Sebastian Vettel og Max Verstappen først ud. To hurtige pit stop og ud på hard-dækkene og så blev der ellers givet gas. Omgangen senere gik Charles Leclerc i pit, men den omgang gjorde, at Sebastian Vettel kom i føring af løbet. Lewis Hamilton blev længere på banen og så ud til at tabe til Valtteri Bottas.

Carlos Sainz påkøres af Nico Hulkenberg
Copyright Pirelli
Sebastian Vettel tog det første pit stop blandt topkørerne
Copyright Pirelli

Mercedes kom med en teamordre til finnen om, at han kørte for hurtigt og finnen satte tempoet ned for at Lewis Hamilton kunne komme foran efter pit stoppet. For engang skyld dummede Mercedes sig på strategien for det betød, at Sebastian Vettel, Charles Leclerc og Max Verstappen trak fra i front.

Store dele af løbet blev ført af medium-kørere, der blev ofret i det store strategispil, hvor det mere handlede om vennerne på banen end det nok bedste resultat. Således endte Antonio Giovinazzi fra Alfa Romeo med at føre flere omgange i løbet.

Sebastian Vettel fører fora Charles Leclerc
Copyright Pirelli
Sergio Perez
Copyright Pirelli

Kevin Magnussen lå længe i pointene, men tre safety car-perioder efter hinanden ødelagde danskerens løb. Den første stod Romain Grosjean fra, da han forsøgte at overhale George Russell udenom og endte med at skubbe ham i muren. Her gik en del kørere i pit for at få nyt gummi, men ikke Kevin, så  han endte med ikke at have noget at forsvare sig med.

Sergio Perez stod for den anden safety car, da hans bil stoppede på banen på et farligt sted og sidste safety car stod Kimi Raikkonen for, da han blev påkørt af Daniil Kvyat, der gik efter et hul, som ikke var der.

Tre safety car-perioder næsten lige efter hinanden
Copyright Pirelli
Podiet i Singapore med Sebastian Vettel, Charles Leclerc og Max Verstappen
Copyright Pirelli

Det bragte feltet sammen og kørerne som var en omgang tilbage fik lov at hente den. Carlos Sainz havde været en omgang tilbage efter et længere pit stop på første omgang og pludselig var han med i kampen om pointene.

Da Kevin Magnussen var faldet helt igennem på sine brugte sutter, blev danskeren kaldt i pit. Med få omgange tilbage kom han ud på soft-dæk og han tog banens hurtigste omgang for andet år i træk.

Efter 61 omgange, der blev kørt indenfor to timersgrænsen, kunne Sebastian Vettel køre først over målstregen til stor glæde for de mange Ferrari-fans på banen og hjemme foran tv-skærmene.

Tyskerens første sejr siden Belgiens GP 2018, den første Ferrari 1-2 siden Ungarn 2017 gjorde også tyskeren til Driver of the Day. Måske endnu vigtigere, så viste sejren, at Sebastian Vettel ikke er færdig i Formel 1. Charles Leclerc var måske nok den hurtigste Ferrari-kører, men hans strategi med at køre langsomt i starten af løbet kostede ham sejren.

Det var også Sebastians femte sejr i Singapore, en mere end Lewis Hamilton, og Ferraris tredje sejr i træk.

Plads Kører Team Omg. Tid
1 Sebastian Vettel Ferrari 61 1t58m33.667s
2 Charles Leclerc Ferrari 61 2.641s
3 Max Verstappen Red Bull/Honda 61 3.821s
4 Lewis Hamilton Mercedes 61 4.608s
5 Valtteri Bottas Mercedes 61 6.119s
6 Alexander Albon Red Bull/Honda 61 11.663s
7 Lando Norris McLaren/Renault 61 14.769s
8 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 61 15.547s
9 Nico Hulkenberg Renault 61 16.718s
10 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 61 27.855s
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 61 35.436s
12 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 61 35.974s
13 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 61 36.419s
14 Daniel Ricciardo Renault 61 37.660s
15 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 61 38.178s
16 Robert Kubica Williams/Mercedes 61 47.024s
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 61 1m26.522s
Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 49 Kollision
Sergio Perez Racing Point/Mercedes 42 Olielækage
George Russell Williams/Mercedes 34 Kollision