Regnen spillede alle et puds, da den kort inden den oprindelige løbsstart oversvømmede gaderne i Singapore. Det betød, at de oprindelige startforberedelser blev udskudt, og der skulle gå hele 65 minutter før bilerne kørte ud på formationsomgangen.
Charles Leclerc startede fra pole position. Kevin Magnussen fra plads ni og George Russell skiftede sin Power Unit efter kvalifikationen og startede fra pitlane. Banen var våd, men tør nok til Intermediates, så alle tyve kørere havde de grønne dæksider på bilerne.
Det skulle komme til at handle om starten. Både Charles Leclerc og Sergio Perez havde samme reaktionstid, men bedre bid betød at 0-100 tiden var 27 tusindedele hurtigere hos Sergio end hos Charles. Dermed kom Sergio Perez i front og der blev han resten af løbet.
Det var ikke fordi han bare stak af. Det ventede han med til sidst i løbet, da han stod overfor en potentiel tidsstraf efter en safety car-forseelse. Det var dog heller ikke fordi Charles Leclerc kunne angribe ham. Han kunne komme tæt på, men ikke forbi. En mindre fejl på en omgang fik Charles Leclerc ud af DRS på Sergio Perez og han kunne ikke komme tæt på længere.
I starten pressede Carlos Sainz sig forbi Lewis Hamilton, der herefter store dele af løbet på at brokke sig over, at spanieren kørte for langsomt. Senere kørte Lewis af i et sving, kom tilbage på banen, som fyldet i en kamp mellem Lando Norris og Max Verstappen. En beskadiget forvinge sendte Mercedes-køreren i pit.
Første store drama stod Nicholas Latifi ikke overraskende for. Han opdagede slet ikke, at Guanyo Zhou var på siden af ham, og drejede ind i kineseren. Det brækkede hjulophænget på Alfa Romeo-raceren, mens Williams-køreren kunne humpe i pit og udgå. Stewards gjorde kort proces og gav ham 2 strafpoint og fem strafplaceringer til næste uges grand prix i Japan.
Det blev den første af flere safety car-perioder og VSC i løbet, der endte på tid, ikke distance. McLaren blev den store vinder i kampen med Alpine. Første del af løbet holdt Lando Norris Fernando Alonso bag, og gennem løbet udgik begge Alpine-biler. Daniel Ricciardo med en modig strategi endte med at slutte på p5 efter Lando Norris. Der var forskel på de to kørere, men det ser man ikke på resultatlisten.
Det var svært for kørerne at holde sig på banen. Der har tidligere været talt omkring tearoffs smidt på banen af andre kørere. George Russell smed et tearoff af på banen og senere fik Max et tearoff siddende i en bremsetragt. Om det havde indflydelse på den bremsefejl Max Verstappen lavede, der kostede tid på banen, kan vi ikke sige.
Haas var skuffede efter løbet. Kevin startede p9, men kontakt med Max Verstappen, dømt som race incident, ødelagde Kevins ene endplate på forvingen. Som set tidligere, så bliver Kevin hurtigt straffet, og det ødelagde vores danskers løb. Mick Schumacher lignede en potentiel pointscorer, men en kontrovers med George Russell betød, at heller ikke Mick fin en chance for point. P12 og p13 var en skuffelse.
Yuki Tsunoda, Esteban Ocon, Alex Albon, Fernando Alonso (i sit løb nummer 350), Nicholas Latifi og Guanyo Zhou udgik. Alle DNF udover Latifis betød enten VSC eller Safety Car på banen.
George Russell var første mand på slicks. Det var på det tidspunkt en stor fejltagelse, og han tabte flere sekunder per omgang. Senere fik han dog gang i dækkene, men så begyndte de andre kørere at skifte til slicks. Senere blev banen så tør, at DRS blev tilladt.
Med under tyve minutter tilbage fik Max Verstappen igen kørt sig i pointene, da han kom forbi Valtteri Bottas. Næste kører var Pierre Gasly og han åbnede døren. Så var det til gengæld tid til at komme forbi Lewis Hamilton og det var ikke nemt. Lewis var i DRS på forankørende Sebastian Vettel, men med få minutter tilbage af løbet forsøgte Lewis at komme forbi Sebastian.
Han ramte det våde spor og kørte bredt. Dermed var Max Verstappen forbi. På sidste omgang kom han forbi Sebastian Vettel og tog p7. George Russells løb var ødelagt, så med få omgange tilbage smed Mercedes nye soft på britens bil. Det betød, at George kunne køre hurtigste omgange og eliminere pointet for hurtigste omgang.
Det var en glad Sergio Perez der tog sejren i Singapore. Det er svært at tro, at han ikke kan gøre mere mod Max Verstappen, hvis han bare får lov. Han tog sejren ‘The Mexican Way’.
På nuværende tidspunkt er resultatet ikke officielt. Sergio Perez undersøges for en eller flere safety car-forseelser.
Resultatet af to timer + en omgang på Marina Bay Circuit blev
Plads | Kører | Team | Afstand | Interval | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Sergio Perez | Red Bull | |||
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 7.595 | 7.595 | |
3 | Carlos Sainz | Ferrari | 15.305 | 7.710 | |
4 | Lando Norris | McLaren | 26.133 | 10.828 | |
5 | Daniel Ricciardo | McLaren | 58.282 | 32.149 | |
6 | Lance Stroll | Aston Martin | 1’01.330 | 3.048 | |
7 | Max Verstappen | Red Bull | 1’03.825 | 2.495 | |
8 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1’05.032 | 1.207 | |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’06.515 | 1.483 | |
10 | Pierre Gasly | Alpha Tauri | 1’14.576 | 8.061 | |
11 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 1’33.844 | 19.268 | |
12 | Kevin Magnussen | Haas | 1’37.610 | 3.766 | |
13 | Mick Schumacher | Haas | |||
14 | George Russell | Mercedes | |||
Yuki Tsunoda | Alpha Tauri | ||||
Esteban Ocon | Alpine | ||||
Alex Albon | Williams | ||||
Fernando Alonso | Alpine | ||||
Nicholas Latifi | Williams | ||||
Zhou Guanyu | Alfa Romeo |