Qatars Grand Prix blev endnu en sejr til den i forvejen store mængde, som Lewis Hamilton besidder. Max Verstappen fik det bedste ud af en svær situation, der blev kompliceret af en fem placeringsstraf efter kvalifikation. Med hurtigste omgang reddede han bonuspointet.
De to mesterskabskandidater fik selskab af en kører som vi ikke har set på podiet længe. Fernando Alonso tog sig af tredjepladsen i løbet og endte med at blive fortjent Driver of the Day for sin præstation.
Max Verstappen var ikke den eneste, der startede med en placeringsstraf. Valtteri Bottas fik også en på tre placeringer for ligeledes ikke at have løftet under Q3. Til gengæld slap Carlos Sainz for straf, da han reducerede farten væsentligt, da han så Pierre Gasly køre langsomt.
Det betød for gridden, at Lewis Hamilton startede foran Pierre Gasly, Fernando Alonso, Lando Norris, Carlos Sainz, Valtteri Bottas og Max Verstappen. Resten af gridden var uændret.
Lewis Hamilton var eneste kører i top 4, der startede på medium-dæk og derfor frygtede Mercedes, at de tre soft-kørere kunne tage Lewis mod sving 1. Det kunne de ikke, og selv efter pit stoppene stod der Ham øverst på resultatlisten.
Max Verstappen tog starten og kom hurtigt frem i feltet og efter få omgange lå han på plads to i løbet. Resten af løbet skiftede afstanden mellem 10 og 6½ sekund indtil Red Bull trak Max i pit med få omgange tilbage, så han kunne forsvare og sikre sig bonuspointet for hurtigste omgang.
Max havde allerede hurtigste omgang, men mens en VSC forhindrede Lewis Hamilton at give det et forsøg, så sluttede den mens Max stadig var en omgang bagud på, så han kunne på sine soft give fuld gas. 1.23.196 blev resultatet.
Sergio Perez startede fra plads 11 og han så ikke faretruende ud i starten. Han kom dog hurtigt foran Valtteri Bottas, der ikke fik en god start. Faktisk var første del af finnens løb så utilfredsstillende, at Mercedes måtte tale med store bogstaver for at få ham i gang.
Planen blev hurtigt ændret til at køre langt i første stint, men det blev også for langt. Hans ene fordæk punkterede og ødelagde samtidig forvingen. Dermed røg han ud af løbet, men det var forventet, at han ville blive brugt til at køre hurtigste omgang, hvis Lewis ikke sad på den.
Da han kørte i pit for at skifte til soft, troede vi, blev han i stedet trukket ud af løbet som den første af kun to DNF. Senere punkterede begge Williams-racere på venstre fordæk, men Nicholas Latifi nåede aldrig i pit. Efter bilen havde været parkeret i et par omgange valgte man overraskende at lave Virtual Safety Car for at fjerne den.
Den gav Fernando Alonso lidt luft og selv om podiepladsen ikke så umulig ud, så gav det lige Sergio Perez lidt færre omgange at køre Alonso ind på. Sergio Perez sluttede derfor fire, og da Bottas var ude, så hentede Red Bull lidt på Mercedes i konstruktørmesterskabet.
Charles Leclerc havde et godt løb trods en dårlig startplacering. Han sluttede lige efter Carlos Sainz, og da Lando Norris sluttede efter begge Ferrari og Daniel Ricciardo ikke kom i pointene så øgede de forspringet til McLaren i konstruktørernes mesterskab.
Lance Stroll havde også et godt løb. Startende udenfor top 10 sluttede han foran begge Ferrarier. Sebastian Vettel tog sidste point for p10.
For Alpha Tauri var løbet et antiiklimaks. Begge kørere startede i top 10, Gasly helt oppe på siden af Lewis Hamilton, og så ender begge kørere udenfor pointene.
217.8 km/t og 306 km senere blev resultatet således.
Nu venter der en uges pause inden det i starten af december går løs i Saudi-Arabien.
Plads | Kører | Tid | Point |
---|---|---|---|
1 | 1:24:28.471 | 25 | |
2 | +25.743s | 19 | |
3 | +59.457s | 15 | |
4 | +62.306s | 12 | |
5 | +80.570s | 10 | |
6 | +81.274s | 8 | |
7 | +81.911s | 6 | |
8 | +83.126s | 4 | |
9 | +1 omg. | 2 | |
10 | +1 omg. |
1 | |
11 | +1 omg. |
0 | |
12 | +1 omg. |
0 | |
13 | +1 omg. |
0 | |
14 | +1 omg. |
0 | |
15 | +1 omg. |
0 | |
16 | +1 omg. |
0 | |
17 | +2 omg. |
0 | |
18 | +2 omg. |
0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 |