Palou havde en lille F1-chance

Alex Palou med sejr nummer 7 i år Copyright Penske Entertainment

Alex Palou er The Man i Indycar, men sidste år da han var i gang med at vinde sit tredje mesterskab, der var han faktisk i spil til Formel 1. Det var hos Williams, der endte med Carlos Sainz Jr.

Men før Carlos Sainz og Williams blev seriøse, der var der faktisk kig på Carlos’ landsmand Alex Palou. Født 1. april 1997 i Barcelona, så han er vokset op på de europæiske baner og serier.

Først i den spanske Euroformula Open og siden i GP3. Begge serier for Campos Racing. I GP3 vandt han et løb på Yas Marina Circuit sidste i 2015. World Series Formula V8 3.5 kom på cv’er og Formel 2 blev også prøvet. Japansk F3, Super GT og Super Formula står også på CV’et.

Efter en test for Dale Coyne Racing på Mid-Ohio i 2019 blev der skrevet kontrakt for 2020. Året efter kom han til Chip Ganassi Racing og resten er en historie, som stadig bliver skrevet.

RAlex Palou vandt Indy 500
Copyright Penske Entertainment

Williams Teamchef James Vowles forklarede til ‘Auto Motor und Sport’ hvorfor det ikke blev Alex Palou. Det har faktisk ikke noget med McLaren at gøre, selv om det ville være naturligt at se den forbindelse.

“Palou er lynhurtig. Vi havde ham på vores liste, men der var to problemer.”

“Med hans resultater ville han ikke blive billigt. Jeg formoder, at han ville være i et prisniveau over $5 millioner, og han ville ikke blive hjulpet af en test eller en fredags FP1-session.”

“Palou ville skulle igennem det samme program som Kimi (Antonelli) eller (Oliver) Bearman. De havde kørt op mod 10.000 kilometre i gamle Formel 1-biler.”

“Det ville betyde, at han skulle tage et år fri og ofre sig selv fuldt til forberedelse. Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at han ville gøre det med tanke på hans status.”

Alex Palou på COTA 2022. Oscar Piastri bør nok være glad for Palous kontraktballade med McLaren for ellers havde det nok været Alex, der sad i den McLaren-racer som Piastri sidder i. 
Copyright McLaren Media

Alex Palous resultater i år viser hvor god den spanske kører er. Nu med sejre på alle typer baner.

Ferrari teamchef Frederic Vasseur siger om Alex Palous europæiske karriere:

“Palou var på det forkerte hold i Formel 3. Han kunne ikke vise sig frem der.”

“Han er sandsynligvis et eksempel på det faktum, at resultaterne i juniorserier ikke nødvendigvis indikerer, hvordan han vil udvikle sig senere i rigtig hurtige biler.”

“Han skiftede til Indycar. Så kom Covid og han blev glemt her hos os.”