Vi er klar til kvalifikationen til det østrigske grand prix på Red Bull Ring. En kvalifikation, der kommer til at foregå på en meget varm bane og en kvalifikation som bliver set af flere hundrede danske F1-fans trackside.
Banen er året hurtigste set på omgangstid og det er ikke utænkeligt, at pole position ender på en tid under 63 sekunder. Allerede nu kender vi de to bagerste startpladser. Dem sidder Carlos Sainz og Alexander Albon på, da de har fået udskiftet flere dele på deres power units. Kevin Magnussen har fået skiftet gearkassen efter FP3, så han har også fem strafplaceringer.
Robert Kubica åbner Q1 og begge Alfa Romeo kommer på banen få sekunder efter. Antonio Giovinazzis første tid er 1.05.027. Ingen af topholdene er på banen endnu, men banen er også så hurtig, at der kan køres flere omgange end på nogen anden bane. Lando Norris kører 1.04.661.
Lewis Hamilton kører af banen og kommer lidt i vejen for Kimi Raikkonen. Charles Leclerc sætter en 1.04.304. Max Verstappen bæres rundt på banen af de mere end 22.000 hollandske fans, der overdøver motoren.
Leclerc forbedrer sig til 1.04.138 med otte minutter tilbage. Lewis Hamilton rykker op på plads tre. Pierre Gasly rykker Hamilton en plads tilbage, mens Bottas kun er på plads syv.
Under syv minutter tilbage er Kimi Raikkonen røget ned i elimineringszonen. De to Ferrariers tider er sat på mediumdæk. Max Verstappen skubber Vettel ned på plads tre, men på softdæk.
Med fire minutter tilbage er Kevin Magnussen igen på en flyver. Banen er blevet hurtigere. Lando Norris kører sig ind på plads fire. Kevin Magnussen forbedrede sin tid med en lille smule, men ryger fra otte til 13 på en halv baneomgang.
De to Toro Rossoer er med et minut tilbage nede i elimineringszonen. Daniil Kvyat må en tur af banen, da der holder fire biler i kø mellem sving ni og 10. Hamilton kører plads to på sidste omgang. Kevin er nede på plads 14.
Kevin klarer den med få tusindedele og er klar til Q1. Kvyat ville have været i Q2 og der kommer nok et efterspil på den episode. Det ændrer dog ikke på, at han stadig er røget ud i Q1.
Plads 16 til 20 ser sådan ud, straffe ikke inkluderet.
- Sergio Perez
- Lance Stroll
- Daniil Kvyat
- George Russell
- Robert Kubica
Der er fuld gang i Q2 og de store hold er på banen med det samme. Max Verstappen sætter hurtigste omgang i første forsøg, men begge Ferrarier slår den tid. De fleste kørere prøver at sætte tiden på medium-dæk. Pierre Gasly er ude på soft.
De to McLaren-racere laver slipstreamkørsel. Carlos Sainz agerer hare til Lando Norris og skaber et lufttomt rum ned af langsiden. Romain Grosjean bliver kaldt i pit med en ødelagt forvinge.
Kevins første tid bringer ham på 10. pladsen, men han kommer til at slås for at bevare den og kan det overhovedet betale sig med de fem strafplaceringer jf. reglen om dæk, der skal køres på i løbet ved avancement til Q3.
Under fem minutter tilbage er Romain Grosjean tilbage på banen. Begge Mercedes kommer ud på skinnende blanke mediumdæk. Romain Grosjean går forbi Valtteri Bottas siden Lewis Hamilton. Lewis Hamiltons Mercedes mangler topfart og vil have biler omkring sig han kan slipstreame.
Nu kommer bilerne på banen. Kun Vettel og Verstappen bliver i pit. Magnussen, Norris og Daniel Ricciardo kører tog på banen. Kevin laver en fejl og kører ud i gruset. Det ødelægger Lando Norris og Daniel Ricciardos omgang. Et rygende højre fordæk ødelægger de andre kvalifikationsforsøg.
En succes for Kevin, men skulle man bruge en konspirationsteori, så var det en bevidst handling ala Michael Schumacher i Monaco 2006.
Plads 11 til 15 bliver
- Romain Grosjean
- Nico Hulkenberg
- Alexander Albon
- Daniel Ricciardo
- 15. Carlos Sainz
Så mangler kun Q3 og nu kommer softdækkene i brug.
Der er ikke den store lyst for de store til at køre på banen. Begge Alfa Romeo er de eneste på banen de første fire minutter. Der arbejdes på Vettels bil og Leclerc får besked på at slukke sin motor. Det store kobbel af biler kører først på banen efter fire minutter.
Lewis Hamilton fører an, men har ikke nogen biler foran sig. Max Verstappen lader sig falde tilbage og lukker nu det store tog. Charles Leclerc banker 1.03.208 ind i første forsøg foran de to Mercedes. Max Verstappen kører sig ind mellem de to Mercedes.
Sebastian Vettel kravler ud af sin bil. En skade på bilen ødelægger chancen for pole position, så tyskeren får ikke sat en tid. Dermed er plads 10 Sebastians. Med tre minutter tilbage er ingen biler på banen.
Mercedes og Red Bull checker deres biler efter for skader efter Sebastian Vettel må udgå af Q3. Under to minutter tilbage kører bilerne på banen igen. Hamilton er igen forrest og efterfølges af Max Verstappen, Bottas og Leclerc.
Hamilton og Norris kæmper, men McLaren-køreren giver ikke plads. Det betyder at der i de sidste to sving igen kommer langsom kørsel, men alle kørere på banen kommer over målstregen i tide.
Magnussen kører sig på plads fem. Charles Leclerc forbedrer sin tid og kører 1.03.003, men vi kommer ikke under de 63 sekunder. Lewis snupper plads to og Max Verstappen tager plads tre.
Vi kan vel ikke klage over tre forskellige mærker som de tre hurtigste. Utrolig flot kørsel af Kevin Magnussen, der uden tvivl vil bringe et smil på danskeren ansigt.
Top 10 blev som følgende, straffe ikke inkluderet.
- Charles Leclerc
- Lewis Hamilton
- Max Verstappen
- Valtteri Bottas
- Kevin Magnussen
- Lando Norris
- Kimi Raikkonen
- Antonio Giovinazzi
- Pierre Gasly
- Sebastian Vettel
Lewis Hamiltons Q1-episode med Kimi Raikkonen undersøges efter løbet og kan give Lewis en straf.