Det var sort uheld, eller rettere en mekanisk defekt, der i dag forhindrede Ferrari i at tage en 1-2 sejr på Red Bull Ring, da Østrigs GP blev afviklet. Forud ventede 71 omgange før Charles Leclerc med en drilsk speederpedag kunne tage det ternede flag foran Max Verstappen.
Sving fire skulle få stor betydning for dagens løb. Allerede på første omgang forsøgte Sergio Perez at køre udenom George Russell, men afstanden mellem de to blev for lille og de ramte hinanden. Sergio Perez røg i gruset, kørte i pit og udgik senere i løbet. George Russell fik fem strafsekunder for episoden.
Senere var der deja vu, da Sebastian Vettel blev skubbet af banen i samme sving af Pierre Gasly. Det gav også fem strafsekunder til franskmanden, men Sebastian havde efterladt lange mere plads i svinget end Sergio Perez havde med George Russell.

Copyright Pirelli
Mick Schumacher havde et fantastisk løb. Høj efter sidste weekends pointhøst på Silverstone var Schumi Jr lynhurtig. Han blev ofret lidt i lørdagens sprintløb, men tyskeren var hurtig og forsøgte sig gentagne gange på Lewis Hamilton. Senere kom han forbi Kevin Magnussen, der havde en eller anden form for teknisk defekt, men de to Haas-kørere var sjældent langt fra hinanden og til sidst blandede de to McLaren-racere sig også.
Max Verstappen tog starten i løbet, ,men han kunne ikke rigtig trække fra Charles Leclerc. Det betød, at Monegaskeren kunne holde sig i DRS-afstand på Max. Charles kom forbi i sving 4 på omgang 12 og begyndte med det samme at trække fra. Dækkene på Red Bull-raceren var bare ikke gode og Carlos Sainz kom også forbi.

Copyright Pirelli
Pirelli havde sagt, at de regnede med en et-stopper, men de fleste havde to eller tre stop. Carlos Sainzs løb endte med flammer ud af motorcoveret og en VSC. Carlos kørte så langt væk fra banen, at bilen kunne fjernes uden brug af den rigtige safety car.
Mick Schumacher blev efter løbet kåret til Driver of the Day, men Overtake of the Day stod Kevin Magnussen for. Kevin Magnussen lavede en dobbeltoverhaling ind i sving 1 og passerede på engang både Fernando Alonso og Guanyu Zhou.
Track limits var også et stort emne. Flere kørere fik advarsler og et par stykker, som f.eks. Pierre Gasly fik fem strafsekunder for brud på banegrænsen.

Copyright Pirelli
De sidste ti omgange efter VSC blev hæsblæsende. George Russell kørte sig op på p4, og Charles Leclerc fik problemer med sin speeder. Ferrari-softwaren begyndte at drille med gearskiftene, da omdrejninger, fart og sving ikke harmonerede. Derfor pressede Max Verstappen ekstra på de sidste omgange, hvis Charles skulle køre langsomt. Nogle husker måske afslutningerne på Østrigs og Styriens GP, hvor der var ændringerne i placeringerne i sidste sving.
Fernando Alonso nåede på sidste omgang at tage p10 fra Valtteri Bottas. Alex Albon lå længe godt med og var i en periode den sidste pointkører, men han måtte tage til takke med p12.
Et underholdende løb i de styriske bjerge, hvor der var en god portion danskere på banen, sluttede med en sejr til Ferraris Charles Leclerc, der har haft noget af en nedtur siden Australiens GP hvad angår sejre.

Copyright Pirelli
Nu venter der en uges pause inden det om fjorten dage får løs på Paul Ricard og ugen efter Hungaroring.
Plads | Kører | Team | Motor | Tid | Afstand |
---|---|---|---|---|---|
1 | |
Ferrari | Ferrari | – | |
2 | |
Red Bull | Red Bull | 1.532 | 1.532 |
3 | |
Mercedes | Mercedes | 41.217 | 41.217 |
4 | |
Mercedes | Mercedes | 58.972 | 58.972 |
5 | |
Alpine | Renault | 1’08.436 | 1’08.436 |
6 | |
Haas | Ferrari | 1 omg. | |
7 | |
McLaren | Mercedes | 1 omg. | |
8 | |
Haas | Ferrari | 1 omg. | |
9 | |
McLaren | Mercedes | 1 omg. | |
10 | |
Alpine | Renault | 1 omg. | |
11 | |
Alfa Romeo | Ferrari | 1 omg. | |
12 | |
Williams | Mercedes | 1 omg. |
|
13 | |
Aston Martin | Mercedes | 1 omg. | |
14 | |
Alfa Romeo | Ferrari | 1 omg. | |
15 | |
AlphaTauri | Red Bull | 1 omg. | |
16 | |
AlphaTauri | Red Bull | 1 omg. | |
17 | |
Aston Martin | Mercedes | 1 omg. | |
|
Ferrari | Ferrari | |||
|
Williams | Mercedes | |||
|
Red Bull | Red Bull |