Nyt om baner

Shanghai International Circuit Copyright Red Bull Contentpool

Formel 1 er endelig tilbage i Kina på banen udenfor Shanghai. Så hvor er det mere naturligt at annoncere, at Kina ønsker et ekstra grand prix i fremtiden. Den kinesiske by Guangzhou vil bygge en ny F1-bane og ønsker at blive en del af kalenderen i fremtiden.

For at blive godkendt til Formel 1, skal banen have en FIA Grade 1-licens. Dem er der faktisk kun 37 af i verden, så det er ikke noget man bare får. Der vides ikke så meget om banen endnu, men der er afsat 20 milliarder Yuan til projektet.

Kinas GP – Shanghai 2019
Copyright Racing Point F1 Team

Sydkorea ønsker også at komme tilbage i Formel 1. Umiddelbart er planen at lave en gadebane i byen Incheon, og planen er at en kontrakt på mindst fem år. Ideen er allerede plantet i F1-chefen Stefano Domenicalis hoved under grand prixet i Suzuka, men om den slår rødder er spørgsmålet.

Incheons borgmenster Yoo Jeong-bok var i Suzuka sammen med formanden for Taehwa Holdings, Kang Na-yeon i Suzuka for at præsentere ideen. Håbet er at blive et nyt grand prix fra 2026 eller 2027.

Lokationen Incheon ligger i den nordvestlige del af Sydkorea, relativt tæt på hovedstaden Seoul, med en gylden sandstrand og fyrretræer, Chinatown, Jayu Park og en masse populære småøer.

Borgmesteren udtaler:

“Incheon er med sit transportnetværk og mange højkvalitets indkvarteringsfaciliteter såsom Incheon Lufthavn og Incheon Port det bedste sted at være vært for F1.”

“Vi vil starte fuldgyldige forhandlinger om at være vært for F1 på Incheon.”

Oliver Hoffmann og Audis indtog i F1 kan måske genoplive Tysklands grand prix.
Copyright Audi Motorsport

Med Audis debut i Formel 1 i 2026 er der igen kommet liv i drømmen om et tysk grand prix. Ligesom sidst i nullerne er planen dog ikke et årligt grand prix på en bane, men et tysk grand prix efter rotationsprincippet, hvor Hockenheim og Nurburgring veksler.

F1-chefen Stefano Domenicali er ikke afvisende.

“I 2026 vil I se noget interessant. Vi diskuterer med arrangørerne i Europa om at gøre noget, som vil blive annonceret snart.”

“Der vil være mange grand prixer, specielt i Europa, hvor vi har forskellige muligheder.”

Her er rotationsprincip en mulighed.

Hockenheim banechef Jorn Teske er interesseret.

“Vi formoder at Formel 1 generelt er interesseret i Tyskland som marked. Vi var, er og forbliver i kontrakt Formel 1, og udforsker samarbejdsmuligheder.”

“Vi tænker generelt positivt om en rotationsmodel fordi det har fungeret tidligere med vores kolleger hos Nurburgring.”

Nurburgrings talsmand Alexander Gerhard:

“Vi holder sammen med Hockenheimring.”

Paul Ricard
Copyright Pirelli

Selv Frankrig ønsker at komme tilbage i Formel 1. Eller det vil sige uden regeringsopbakning bliver det nok ikke til noget, men drømmen lever. Det er tidligere F1-kører Jean Alesi, der er blevet ny chef for Paul Ricard-banen i det sydlige Frankrig.

Stefano Domenicali udtalte til ‘Canal Plus’:

“I et ægteskab skal der være mindst to personer, som er enige.”

“Så hvad vi har behov for er interesse fra Frankrig – For at landet forstår det, når man ønsker at arrangere et Formel 1 grand prix, så har du behov for en væsentlig investering.”

Drømmen for Frankrig lever, men lige nu er det de olympiske lege i Paris og EM i fodbold, der er Frankrigs primære interesse.