Det er set før, dog ikke med samme resultat, at et dækskifte i pitten under rødt flag har afgjort et løb. Vi skal tilbage til 2011, da Sebastian Vettels dæk var helt færdige sidst i Monacos grand prix. En rødflagsperiode betød, at Sebastian Vettel gik fra at være et mål til en sikker vinder, da han skiftede dæk i pitten.
Det var hen af det samme som skete i søndags, da rækkefølgen ændrede sig under det røde flag, hvor de kørere som havde brugte dæk fik et gratis pitstop under det røde flag.
Det kostede McLaren sejren, muligvis en 1-2, da Carlos Sainz og Lando Norris strandede bag langsommere, men på nye dæk, kørere som de to Alfa Romeoer.
Lando Norris var skuffet over at slutte udenfor podiet, netop på grund af den regel.Til ‘Sky F1’ udtalte han:
“Den eneste grund til, at jeg ikke var på podiet i dag var fordi Stroll fik fordel af et gratis pitstop.”
“Hvilket er en dum regel fordi de får det gratis, og de fortjener det ikke på mange måder.”
“Jeg mener det bør fjernes. Jeg mener vi har to eksempler, Vi havde Gasly der pittede før, og han var foran ved det røde flag. Han var der, så det var fair. Man kan ikke gøre noget ved det.”
“Men for en der ikke har været i pit, så får han lige 24 sekunder under at gøre noget. Han burde stadig være nødt til at pitte, det er hans fejl at han ikke har pittet endnu.”
“Man kan være heldig at gøre som Pierre gjorde, og jeg mener det bare er fair play.”
“Men den med ikke at skulle pitte og gennemføre det obligatoriske pit stop, hvilket de ikke gør, er en ting som jeg mener er forkert.”
FIA’s løbsdirektør Michael Masi er åben til at kigge på reglementet.
“Efter min forståelse, så har løbsudskydelsesreglementet været sådan i lang tid.”
“Heldigvis er det ikke noget som sker særlig ofte (jeg husker kun Monaco 2011, red.), og hvis der er elementer i reglementet som bør kigges igennem, så vil vi kigge på det i Sporting Working Group med alle holdenes sportslige direktører, og hvis noget er nødvendigt, så gå igennem den krævede proces for at gøre det.”
“Intet vil ændre sig i resten af 2020, men vi vil have en diskussion om hvad der skal ske i fremtiden, køre af det, og se om der er noget der kan forbedres.”