Monacos GP – Charles tog pole på hjemmebanen

Monaco Copyright Alpine Racing

Masser af biler på banen med det samme Q1 åbnede. Mick Schumachers Haas bliver ikke klar efter uheldet i FP3. En lille trussel om regn under kvalifikationen. Kun de to Ferrarier og Sebastian Vettel er blevet i pitten.

Banen er så kort, at flere kørere møder trafik på deres første flyvende omgang. Tiderne falder hurtigt, men der er hele tiden nogle biler som skal køre forbi andre biler. George Russell beklagede sig over, at hans dæk ikke var klar på første omgang, så det kan sagtens betyde dobbeltopvarmning.

Kimi Raikkonen tager en lille detour i St. Devote. Carlos Sainz har kørt en flot 1.11.341 som hurtigste indtil videre. Kun Sebastian Vettel har ikke kørt en flyvende omgang. Banen forbedrer sig, så først er Lando Norris hurtigst, så kører Max Verstappen hurtigst.

Nikita Mazepin
Copyright Haas F1 Media

Det er ikke utænkeligt vi får en 1.10-tid som pole position. Det viser Valtteri Bottas er muligt for han er første kører i 1.10. Med syv minutter tilbage er det Esteban Ocon på den triste 16. plads med Williams og Haas på de bagerste pladser. Fernando Alonso ligger på den Q2-adgangsgivende p15.

Med fem minutter tilbage rykker Geporge Russell op på p12 og sender Alonso ned på p16. Sebastian Vettel virker sikker på avancement til Q2. Hans tid er under en tiendedel fra Lance Stroll. Der er voldsom trafik på banen, da Charles Leclerc må afbryde et forsøg. Nicholas Latifi er under en tiendedel fra de to Alpine.

Esteban Ocon rykker op på p13. Latifi forbedrer sig også, men mangler 2½ tiendedel for at gå forbi Kimi Raikkonens p15. Banen forbedrer sig dog så meget, at Kimi Raikkonen rykker helt op på p9. Sebastian Vettel går videre på p15.

Yuki Tsunoda
Copyright Red Bull Contentpool

Yuki Tsunoda slutter på p16 og det er nok godt der ikke er radio fra japaneren. Sidste gang i Spanien skældte han sit hold ud, da han ikke gik videre i Q2. Fernando Alonso må siges at være skuffelsen på p17.

Plads 16 til 20 bliver:

  1. Yuki Tsunoda
    17. Fernando Alonso
    18. Nicholas Latifi
    19. Nikita Mazepin
    20. Mick Schumacher (DNS)
Fernando Alonso
Copyright Alpine Racing

Pierre Gasly er første mand ude på banen i Q2 og der er igen med det samme en masse biler på banen. Faktisk er alle 15 biler på banen inden den første flyvende omgang går i gang. Flere kørere laver dobbeltopvarmning igen, men Kimi Raikkonen er første kører på en flyver. Han kører 1.12.018 og den tid skal nok blive slået.

Interessant er det dog at se alle kørerne ude på soft. Carlos Sainz kører 1.10.806. Charles Leclerc er toer foran Max Verstappen. Lewis og Valtteri er under 4 tiendedele fra Carlos Sainz, så det burde være godt nok til at gå videre.

Max Verstappen kører dog hurtigste omgang i 1.10.650. Med seks minutter tilbage kører Pierre Gasly ud til sit andet forsøg. Lance Stroll rammer Schumacher 1996-barrieren, men hans Aston Martin tager ikke skade. Han kører dog alligevel i pit for at få checket op på bilen.

George Russell
Copyright Williams Racing

Alle 15 kørere er på banen med under tre minutter tilbage. Det er vi ikke vant til, og vi er heller ikke vant til, at medium ikke er dækket, der bruges hos topkørerne. Lewis Hamilton forbedrer sig, men er stadig næsten et halvt sekund fra Max Verstappen.

Både Max Verstappen og Charles Leclerc når ude på flyvere, og Charles Leclerc forbedrer sig og kører hurtigst i 1.10.597.

Antonio Giovinazzi er sidste kører, der går videre til Q3. Daniel Ricciardo skuffer og er ude.

Plads 11 til 15 blev:

  1. Esteban Ocon
    12. Daniel Ricciardo
    13. Lance Stroll
    14. Kimi Raikkonen
    15. George Russell
Lando Norris
Copyright McLaren Media

Ligesom i Q2 så er alle biler på banen indenfor opvarmningsomgangen. Pierre Gasly og Max Verstappen er de første på den flyvende omgang. Max Verstappens første tid er 1.10.576. Valtteri Bottas kører en tid 6 hundrededele efter Max.

Charles Leclers første tid er langsommere, Carlos Sainz kører lilla i første sektor. Leclerc bygger på og kører hurtigst i 1.10.346. Sainz laver en fejl igennem sidste sving og taber flere tiendedele.

Bottas kører for bredt i La Rascasse og er tæt på at lave en Schumi-parkering. Lando Norris og Pierre Gasly kører hurtigere end Lewis Hamilton.

Sebastian Vettel
Copyright Aston Martin Racing

Med fem minutter tilbage åbner ballet igen. Er det lige på en flyver eller dobbeltopvarmning igen? Max giver den gas med det samme, men laver flere fejl og afbryder omgangen. Sergio Perez laver fejl på sin flyvende omgang og har så intim kontakt med autoværnet, at han næsten kan anklages for utroskab.

Lewis Hamilton forsøger forgæves at forbedre sig, men afbryder sin omgang. Charles Leclerc sætter sin Ferrari i muren, da han klipper autoværnet på indersiden og ender i autoværnet.

Charles Leclerc
Copyright Ferrari Media

Skuffelse hos flere kørere som ikke nåede deres sidste flyvende omgang, men Charles Leclerc er på pole position. Sergio Perez var igen markant langsommere end holdkammeraten Max Verstappen.

Top 10 blev:

  1. Charles Leclerc
  2. Max Verstappen
  3. Valtteri Bottas
  4. Carlos Sainz
  5. Lando Norris
  6. Pierre Gasly
  7. Lewis Hamilton
  8. Sebastian Vettel
  9. Sergio Perez
  10. Antonio Giovinazzi