Mexicos grand prix kan afgøre kørernes VM. De 71 omgange på den 4.304 km lange kan give Lewis Hamilton sit sjette verdensmesterskab, hvis resultatet flasker sig i forhold til holdkammeraten Valtteri Bottas.
Der blev sat ny banerekord i går, da Max Verstappen kørte pole position hjem, men da han samtidig glemte at sænke farten i sidste sving, hvor de gule flag var i brug på grund af Valtteri Bottas’ uheld, så blev plads 1 efterfølgende vendt til plads fire. Baneomgangen har dog fået lov at bestå.
Dermed starter Charles Leclerc på pole position, men om han kommer igennem første sving som etter er noget helt andet. Langsiden i Mexico er så lang, at slipstreaming sagtens kan komme i spil. Kevin Magnussen starter sit grand prix nummer 100 fra plads 17, så med det som udgangspunkt kan det kun blive et godt løb for danskeren.
Stadionsektionen er helt udsolgt og der er en sambastemning på banen. Under kørerparaden stod Sergio Perez af i sektionen til stor jubel for de mange tusinder af mexicanske fans. Danskere er også repræsenteret på banen, hvor der hænger et Dannebrog efter den anden DRS-langside.
Alle biler kommer afsted på formationsomgangen. Charles Leclerc kommer godt afsted, men presses af Sebastian Vettel. Max Verstappen og Lewis Hamilton har en kontrovers i de første sving, der ender med at begge kommer i græsset og Max falder igennem. To gange kontakt imellem Lewis og Max. De to Ferrari rammer også hinanden.
Virtual Safety Car kommer over banen. For andet løb i træk bliver Max ramt på første omgang. Lewis Hamilton har ingen problemer med at komme forbi Carlos Sainz med DRS. Max Verstappen laver en do-or-die ind i stadionsektion på Valtteri Bottas og kommer forbi, men det betyder DRS tilfalder Bottas, der tager pladsen tilbage. Samtidig punkterer Max, der smider gummiet ude på banen, men heldigvis falder det uden for banen.
Det betyder Max Verstappen må en tur i pit og kommer ud efter sit pit stop på Hard-dækkene. De dæk kørte han på resten af løbet og fik kæmpet sig tilbage til plads seks i løbet. Man kan spørge om Pirellis Hard-dæk er alt for holdbare, da det ikke burde kunne lade sig gøre at køre en hel løbsdistance på et sæt dæk.
De første mange omgange bliver der kørt stærkt og der kommer lidt afstand mellem bilerne. Toro Rossoerne er de første biler, der åbnet pit stop-runderne og over de næste 15 omgange kører de fleste biler i pit. Lewis Hamilton bliver trukket først i pit af topkørerne og mens Sebastian Vettel og Valtteri Bottas bliver en del omgange længere på banen. Charles Leclerc kommer også i pit få omgange efter Lewis og imens blander Alexander Albon sig også i topkampen.
Charles Leclerc må tage et ekstra pit stop og bruger resten af løbet i forsøget på at køre sig op på de forankørende. Selv om det var tydeligt, at Hard-dækket var holdbart, så kunne vi også se, at dækkene mistede grippet og det gav en form for status quo.
Derfor kunne Lewis Hamilton holde sin føring, selv om han midt i løbet havde et af sine klassiske udbrud om, at han blev pittet alt for tidligt.
Der var en overraskende stor mængde fejl under pit stop i dag. Lando Norris kom værst ud af det, da hans ene dæk ikke sad ordentlig fast, men han nåede at stoppe for enden af pitlanen, hvor han måtte hentes tilbage til McLarens pitplads. Det kostede mere end en omgang og dermed var Norris ude af løbet. Bogstavelig talt skete det først på omgang 51. Kimi Raikkonen blev løbets sidste DNF på omgang 60.
Løbet blev et strategisk løb med mange forskellige pit-strategier, hvor der var en del overhalinger, men også en del trafik. Sergio Perez kørte et flot løb, hjulpet godt på vej af tilskuerne banen rundt og blev syver i løbet som Best of the Rest. Han overlevede et overhalingsforsøg fra Daniel Ricciardo, der måtte en tur igennem græsset.
Nico Hulkenberg kørte et flot løb, men på sidste omgang fik Daniil Kvyat en hjerneblødning og skubbede Hulken ind i dækmuren og fik ødelagt bagvingen. Det fik han kort efter løbet en ti-sekunders tidsstraf og endte dermed udenfor pointene.
Pierre Gasly fik dermed plads ni, imens Nico Hulkenberg fik den sidste pointgivende placering.
Kevin Magnussen var glad efter løbet trods en skuffende placering i løbet. Allerede i starten af løbet blev han ramt af Kimi Raikkonen, der rev stumper af Kevins bil og ødelagde aerodynamikken og siden blev han ramt af Max Verstappen. Det lykkedes at gennemføre på en etstops-strategi.
Lewis Hamiltons sejr bringer ham så tæt på VM-titlen, at han kun mangler fire point for at sikre den. Altså fire point mere end Valtteri Bottas, men Lewis har altid været stærk på Circuit of the Americas.
Resultatet af løbet i Mexico blev:
Plads | Kører | Team | Afstand |
---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1t36m48.904s |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1.766s |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 3.553s |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 6.368s |
5 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 21.399s |
6 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1m08.807s |
7 | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 1m13.819s |
8 | Daniel Ricciardo | Renault | 1m14.924s |
9 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 1 omg. |
10 | Nico Hulkenberg | Renault | 1 omg. |
11 | Daniil Kvyat* | Toro Rosso/Honda | 1 omg. |
12 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1 omg. |
13 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1 omg. |
14 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1 omg. |
15 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 2 omg. |
16 | George Russell | Williams/Mercedes | 2 omg. |
17 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 2 omg. |
18 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 2 omg. |
– | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | Udgået |
– | Lando Norris | McLaren/Renault | Udgået |
* Ti sekunders tidsstraf