Mere kritik af Liberty Media

Shanghai International Circuit Copyright Red Bull Contentpool

Liberty Media får igen kritik. Mandag mødtes Formula One Promotors’ Association og udsendte en pressemeddelelse, hvor i de gør klart, at de er bekymrede for Formel 1’s fremtid.

Formula One Promotors’ Association er en forening bestående af de fleste løbsarrangører, og når de træder sammen og udsender et statement, så er det alvorligt og når man læser den, så giver det god mening.

Det drejer sig om flytningen fra gratis til betalingstv for at følge Formel 1. Det drejer sig om de fem baner, der har kontraktudløb i år og forskelsbehandling af baner/promotors samt tilføjelsen af nye grand prixer.

FOPA frygter, at det kommer til at koste seere, jo flere lande der overgår til betalingstv. Jo færre seere, jo mindre interesse i at tage ud på banerne og opleve Formel 1 live.

Så er der de fem baner, der står til at falde ud af kalenderen næste år. Vi taler om flere af grundstenene i Formel 1. Silverstone, Monza, Hockenheim, Barcelona og Mexico har alle kontraktudløb i år og Liberty Media har ikke virket specielt interesserede i at forlænge eller forny.

” Når vi træder ind i en ny sæson af sporten, som vi har promoveret i mange årtier, søger promotørerne en mere samarbejdsmæssig tilgang til udviklingen af mesterskabet og muligheden for at tilbyde deres erfaring og ekspertise i en ånd af partnerskab med Formel 1 og FIA .”

Vrede over, at Liberty Media i forsøget på at indlemme Miami på kalenderen har givet dem et free pass.

Stuart Pringle, promotor af det britiske grand prix, udtalte til ’The Daily Mail’:

”Miami virker til at få en gratis handel. Det er ikke blevet vel modtaget, ikke mindst folkene i Austin, Texas, som arbejder hårdt på at få deres løb til at kunne betale sig.”

“Hvis det forsætter vil Formel 1 køre på anden-rangs baner, hvis nogen overhovedet.”

” Alle er utilfredse. Liberty’s ideer er uensartede. Vi har alle været hidtidige og rolige, men vi har store bekymringer om sportens fremtidige sundhed under de mennesker, der driver det nu.”

De tre nøglepunkter i pressemeddelelsen er;

  • Det er ikke på lang sigt i sportens interesse, at fans taber fri adgang til indhold og transmissioner
    • Der er mangel på klarhed om nye initiativer i F1 og manglende engagement med promotorerne om deres implementering
    • Nye løb bør ikke introduceres til skade for eksisterende begivenheder, selvom foreningen opmuntres til, at de alternative forretningsmodeller udbydes til potentielle begivenheder

Ifølge Motorsport.com var Rusland, Japan, Kina, Bahrain og Abu Dhabi ikke med til mødet i FOPA.