Mazepin drømmer stadig om eget F1-hold

Nikita og Dmitry Mazepin Copyright Haas F1 Media

Dmitry Mazepin fik afslag til at købe Force India, som i stedet blev solgt til Lawrence Stroll, omdøbt til Racing Point og nu Aston Martin Racing. Mazepins firma Uralkali er nu hovedsponsorer for Haas-holdet.

Så stort er sponsoratet, at det land som som ikke må deltage i Formel 1, alligevel er repræsenteret i form af bilens livery, og mange opfatter sponsoratet som et delvist opkøb af Haas-teamet, der dog på alle måder er blevet afvist.

Dmitry Mazepin udtalte til ‘Match TV’:

“Aftalen er længerevarmende. Der er en tidsbegrænset periode og mulighed for forlængelse. Jeg forstår, at mange fans er interesserede i prisen, men det er en kommerciel hemmelighed, så jeg kan ikke afsløre tallene.”

Dette år er et år som skal overleves, men forventningerne til 2022 er store. Således er han klar til at investere endnu mere i næste år.

“Denne sæson har vist sig at være svær. Bilen var langsom.”

“Holdet annoncerede tidligt på sæsonen, at den (bilen, red.) ikke ville blive udviklet, men der var de her to unge kørere. Og selv om der var næsten ingen chance for at kæmpe for point, så arbejdede de begge utrætteligt.”

“Jeg er tilfreds med deres attitude, men jeg tror næste sæson bliver spændende. Først og fremmest vil der komme en ny bil.”

Nikita Mazepin med en Haas-medarbejder
Copyright Haas F1 Media

Et stort problem er de udvidede og komprimerede sæsoner, der næste år bliver et løb længere på en måned kortere periode. Det tager ekstra hårdt på teamets medarbejdere, specielt mekanikerne.

Derfor har der været en større udskiftning af mekanikere, seneste eksempel var historien om, at Nikita Mazepin blev smidt ud af en natklub i Mexico, hvor en afgående mekaniker blev fejret. Nikita blev ikke smidt ud, men skiftende mekanikere gør det svært at skabe stabilitet.

“Jeg forstår, at det er svært at rejse til 23 lande i verden på en sæson – den menneskelige faktor spiller en stor rolle her. Derfor gør vi vores bedste for at øge motivationen internt, og som sponsor, at være en del holdet.”

Haas VF21
Copyright Haas F1 Media

Drømmen er stadig at blive teamejer i Formel 1.

“Vi har store ambitioner indenfor motorsport. Ja, der var et ikke succesfyldt forsøg på at købe et hold, men vi forlader ikke emnet. Og det handler ikke om Nikitas karriere.”

“Der er vores langtidsplaner – Vi ønsker at udvide vores synlighed i Formel 1. Vi er repræsenteret i F4, F3 og F2, og ideelt vil kronen være et Formel 1-hold og vi ønsker at være ejere.”

“I øjeblikket forhandler vi ikke med nogen, fordi alle venter på at se, hvordan kortene bliver fordelt i 2022.”

“Om nogle små hold pludselig kan blive succesfulde, så vil udgifterne og tiltrækningen være anderledes.”