Lidt mere Indy Content Days

Honda Indycar-motor Copyright Penske Entertainment

Alle bekræftede kørere, også one off Indy 500, var med til Indy Content Days sidste uge. Her kommer tredje artikel med udvalgte citater.

Conor Daly
Copyright Penske Entertainment

Conor Daly, Juncos Hollinger Racing, er tilbage i Indycar som fuldtidskører, og i 2024 gav han JHR deres første podie.

Conor glæder sig til at bygge et godt forhold op til sit hold fremfor at være supersub, kastet ind på dybt vand.

”Med forberedelse kommer der meget mere succes. Vi håber og tror, så ja, det bliver sjovt. Jeg får et nyt sæde, mit første nye sæde siden 2020, hvilket er vanvittigt. Mit sæde har været smertefuldt at sidde i for de sidste mange år.”

”Men det koster penge at lave et sæde, og ingen af de hold jeg fik et hold for vil bruge penge på at give mig et sæde.”

Scott McLaughlin – Team Penske
Copyright Penske Entertainment

Scott McLaughlin, Team Penske, kører sit femte år i Indycar.

“Det er meget vigtigt at skabe grundlaget, og selvfølgelig har vi arbejdet sammen, det er mit femte år på fuld tid med disse fyre. Vi har helt sikkert haft vores op- og nedture, men jeg tror, ​​det er normalt for fyre, der virkelig konkurrerer på højeste niveau, og jeg føler, at vi alle har en chance for at vinde et løb uge efter uge.”

”Men det har bestemt bragt det bedste frem i mig. De er de bedste holdkammerater (Josef Newgarden og Will Power), jeg nogensinde har haft i den forbindelse.”

“Mesterskabet har været et mål for mig før jeg kom til Team Penske. For mig vil jeg altid slå mine holdkammerater, fordi du ikke vil være den – du har alle ens materiel, og det er bare et fælles grundlag for enhver racerkører.”

Scott McLaughlin
Copyright Penske Entertainment

“Men på samme tid var det øv for Will sidste sæson. Jeg skulle nok ikke have overhalet ham til sidst. Han havde ret meget uheld de sidste par løb. Men det er den sport, vi er i.”

Scott Dixons landmand blev far sidste år, og det har hjulpet ham til at slappe af under off-season.

”Jeg har arbejdet virkelig hårdt i off-season, men overraskende nok at have barnet og sådan noget, så har det også været dejligt at komme væk fra det hele og bare fokusere på noget andet end at køre racerløb for en gangs skyld.”

Kiwien blev spurgt om sin nye datter.

“Hun er en superstjerne, lille Lucy. Ja, hun begyndte at sove gennem nætterne, hvilket er godt. Jeg skal nok jinxe det nu. Vi har fire ting. Det er bad, mad, bog, seng. Det fik vi at vide, og det er en no-brainer. Hun sover kl. 9.00, og hun vågner kl. 8.00 eller 7.30.”

Marcus Armstrong
Copyright Penske Entertainment

Marcus Armstrong, Meyer Shank Racing, er på sit tredje hold på tre år. Efter sæsonen har de indgået et teknisk samarbejde med Chip Ganassi Racing.

”Ser frem til at komme tilbahe på banen, for at være ærligt. Det har været en god off-season. Den har været produktiv på mange måder. En del tid i træningscenteret og noget tid hjemme hos familien.”

“Det føles ærligt ikke rigtig som en overgang til et nyt hold. Jeg har størstedelen af mine ingeniører, så min hovedingeniør og de assisterende ingeniører, har jeg arbejdet sammen med tidligere hos Ganassi. Jeg kender alle godt og i teorien er det den samme bil.”

“Naturligvis klargjort af Meyer Shank Racing, men fra et teknisk synspunkt er det fundamentalt den samme bil som sidste år.”

Premas kørere Callum Ilott, reservekører Romain Grosjean og Robert Shwartsman
Copyright Prema

 

Callum Ilott, Prema, er tilbage hos Prema, som han kørte for sidst i 2017. Hvordan han fandt ud af at komme til Prema i Indycar?

”Jeg har holdt kontakten til Rene (Rosin, red.), som var min kontakt alle årene jeg var i Europa, den store chef, og jeg spurgte ham; Så vil I køre i Indycar?”

”Jeg vidste sidst i 2023, at de ville gøre det, og han sagde ’shh, ikke endnu’. Jeg var sådan, okay, vi bør bevare kontakten.”

Tiden gik og Calum var tæt på at skrive en ny kontrakt i WEC, da han blev ringet op.

”Jeg var sådan, hvis du kunne have sagt det et par uger før, så ville det have været godt, men ja, da jeg fik opkaldet – det var et projekt jeg var meget interesset i og ønskede at blive en del af fordi jeg ved, hvordan de vil gøre det, og forhåbentlig gøre det på et helt nyt niveau.”

Louis Foster – Rahal Letterman Lanigan Racing
Copyright Penske Entertainment

Louis Foster, Rahal Letterman Lanigan, blev Christian Rasmussens efterfølger i Indy NXT. Han får debut på Christian Lundgaards hold, og er klar over den store udfordring det er at skifte til Indycar.

”Der kommer til at være en del nye oplevelser. Det er nærmest underligt at komme som regerende mester til at blive en komplet rookie, så det er noget af en forskel.

”Men jeg tænker at tage den samme tilgang til et hvert mesterskab, og det er det samme jeg vil gøre i Indycar. Naturligvis bliver det et noget større skridt end jeg tidligere har taget hvad angår konkurrencen.

”Men vi har arbejdet virkelig hårdt, holdet, mig selv, lære af hinanden, mig der prøver at lære de nye ting som ikke er i Indy NXT, som brændstoføkonomi, pit stops, hybrid og al den slags.”

“Også bare løbsdistancerne, hvor lange de er sammenlignet med Indy NXT. Der er en del nye ting. Jeg er nødt til at arbejde på at spare brændstof. Det er nok det største lige nu. Helt sikkert at arbejde med pit stop, på samme tid, at prøve lidt flere live pit stops.”