Sidste år var første gang budgetloftet blev taget i brug. Af naturlige regnskabsmæssige årsager, så følger det ikke kalenderåret, og det har derfor taget indtil nu at få gennemgået de forskellige holds regnskaber.
Tilsyneladende har to hold haft sværere ved at regne end de otte andre. Det skriver på tyske ‘Auto Motor und Sport’ samt italienske ‘La Gazzetta dello Sport’. Aviser som er fra Mercedes og Ferraris hjemland.
De skriver, at både Aston Martin Racing og Red Bull Racing har haft et overforbrug på flere millioner. Et rygte siger, at et overforbrug på op til 5 millioner dollars vil blive betragtet som en bagatel, der vil blive straffet med bøde. Noget som Ferrari og Mercedes ikke er helt enige i.
Formel 1 er en dyr sport, men du kan alligevel få en del udvikling for de penge, og med tanke på den hårde mesterskabskamp sidste år, så lugter det endnu mere af problemer. For var det overforbrug årsagen til, at Red Bull Racing og Max Verstappen kunne tage den afgørende sejr i Abu Dhabi som gjorde hollænderen til verdensmesteren?
En bekendt af GPnews er i Singapore og bekræfter, at der ikke manglede journalister foran Red Bulls hospitality. Red Bull har dog ikke udtalt sig, og vi venter nu på hvordan FIA vil reagere.
Specielt Mercedes, men også Ferrari, vil uden tvivl være interesseret i, at der vil følge en sportslig konsekvens med en økonomisk straf. Hvordan man grejer den er så spørgsmålet. Et overforbrug i 2021 giver kun mening at straffe sportsligt med tilbagevirkende kraft, men ingen kan forestille sig at give en straf, der gør Lewis Hamilton til verdensmesteren 10 måneder efter afslutningen i Abu Dhabi.
Et pointtab i 2022 gør ingen forskel for Red Bull Racing, der fører overlegent, så hvordan forholder FIA sig? En reprimande med tilhørende bøde lyder som det nemmeste, men ikke det rigtige at gøre.
Det forventes, at der kommer en udmelding fra FIA inden Japans Grand Prix næste weekend.