Det blev noget af en fuser, da Italiens Grand Prix sluttede bag safety car. Max Verstappen kom fra startplads syv og tog sejren, men al kamp om sejren forsvandt, da Daniel Ricciardo parkerede sin McLaren og safety car samlede George Russell i stedet for Max Verstappen op.
Det tog flere omgange før de fik Max op bag safety car, men så lå Valtteri Bottas og Yuki Tsunoda stadig mellem Max og Charles Leclerc på p2. Så ikke overraskende sluttede løbet med en pibekoncert fra tifosi i denne farce af en afslutning.
Før Daniel Ricciardo udgik var vi vidner til et spændende race, hvor diverse straffe forårsagede en noget blandet grid. Carlos Sainz startede fra p18, Lewis Hamilton på p19, men mens Carlos fløj igennem feltet og allerede var på p4 efter 13 omgange, så var Lewis noget længere om at komme igennem feltet.
Igennem kom han dog op og sluttede p5 efter Carlos Sainz og foran Sergio Perez.
Kevin Magnussen lavede som vanlig en god start, men blev påkørt af en Alfa Romeo ind i Prima Variante og kom derfor igennem svinget på en hurtigere vej. Derfor kom han op på p12, men fik senere fem strafsekunder for at have forladt banen og opnået en fordel. Så var Kevins løb overstået og han brugte det meste af tiden sidst i løbet blandt de kørende kørere.
Første del af løbet handlede om forskellen på soft og medium. Charles Leclerc, George Russell og Max Verstappen startede på soft og de lagde sig hurtigt i front og trak fra de andre kørere.
Sebastian Vettel blev første DNF. Han parkerede på banen og det gav en Virtual Safety Car. Alonso blev den anden DNF. Han udgik i pitten med en teknisk defekt. Lance Stroll blev tredje DNF og udgik med bremseproblemer. Sidste kører var Daniel Ricciardo, og her kunne marshalls ikke flytte bilen og det tog to omgange før de begyndte at flytte bilen.
Det gav som sagt den safety car, der ødelagde et spændende løb, hvor flere kørere skiftede til soft, klar til genstarten, der ikke kom. Og alligevel for reglerne foreskriver, at løbet ikke må slutte bag safety car, så Bernd Mayländer kørte i pit og Max Verstappen og de 15 andre kørende biler fik det ternede flag.
Nyck de Vries fik en drømmedebut i Formel 1. Han startede fra p8 efter straffene var uddelt og han lå i eller meget tæt på pointene hele løbet. Safety car gjorde, at han sluttede på plads ni og hollænderen blev GPnews’ Driver of the Day. Han blev dog også Driver of the Day i løbet.
Plads | Kører | Team | Motor | Tid | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | – | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 2.446 | |
3 | George Russell | Mercedes | Mercedes | 3.405 | |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 5.061 | |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 5.380 | |
6 | Sergio Perez | Red Bull | Red Bull | 6.091 | |
7 | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 6.207 | |
8 | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 6.396 | |
9 | Nyck de Vries | Williams | Mercedes | 7.122 | |
10 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | Ferrari | 7.910 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 8.323 | |
12 | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 8.549 | |
13 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1 omg. | |
14 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1 omg. | |
15 | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1 omg. |
|
16 | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 omg. | |
Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | |||
Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | |||
Fernando Alonso | Alpine | Renault | |||
Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes |