Intet forkert ved Red Bull og RB-samarbejdet

Yuki Tsunoda Copyright Pirelli Media

Lige siden Scuderia Toro Rosso kom til i 2006 har der været snak omkring den familiære forbindelse mellem de to hold. Reglerne er blevet ændret flere gange efter STR03 og RB04 nærmest var samme bil med forskellig motor.

I 2009 kom der nye regler omkring samarbejder mellem to hold, og netop det tætte samarbejde mellem ‘VCARB’ eller Racing Bulls om man vil med Red Bull i den anden ende som det store hold, er til stor debat blandt andre hold.

McLarens teamchef Zak Brown er meget utilfreds og mener, at det er forkasteligt, at Formel 1 og FIA tillader dette.

“Definitionen af en konstruktør er en, som udvikler sin egen ‘Intellectual Property’ (på dansk, designer og bygger sin egen bil, red.). FIA bør virkelig gøre noget ved dette.”

Peter Bayer og Laurent Meekies
Copyright Red Bull Contentpool

Problemet er, at VCARB ikke rigtig gør noget galt. Ligesom Haas, der køber alt hvad der er tilladt hos Ferrari, så gør VCARB sådan set det samme. Der er meget præcise regler for hvad der kan sælges og købes mellem hold.

VCARB CEO Peter Bayer forsvarer sig overfor ‘Speed Week’.

“Alle hold er under tæt observation. Naturligvis arbejder Red Bull Racing og Visa Cash App RB sammen, men indenfor grænserne af hvad der er tilladt.”

“Og reglementerne er meget præcise.”

Haas er i mange år blevet anset som Ferraris B-hold med et kontor ved Ferraris hovedkvarter i Maranello. Haas’ manglende succes har dog fjernet al tvivl omkring hvor tæt Ferrari samarbejder med Ferrari. Haas køber dog alt, hvad der i reglementet er tilladt fra Ferrari på samme måde som VCARB gør hos Red Bull Racing.
Copyright Haas F1 Media

Der er ingen som vil sige det samme om Haas og Ferrari, da Haas ikke er et tophold og leverer de store resultater, og Peter Bayer nævner da også, at da AlphaTauri sidste år lå i den kedelige ende af feltet med Nyck de Vries, så er der ingen som siger noget.

“Og når du er bagefter, så er ingen i Formel 1 interesserede.”