Sæsonens næstsidste løb i Indycar bød på et løb, der startede som 2018 og endte med Will Power som vinder. Et løb som også gav Will Power en udvidet føring, men næsten sendte Scott Dixon ud af mesterskabskampen.
Colton Herta startede fra pole position og tog starten. Graham Rahal lukkede øjnene og bremsede sig ind i Zach Veach og satte gang i en sneboldseffekt, der kostede flere kørere deres deltagelse i løbet. Naturligvis kom der Safety Car på banen, men inden da havde nummer et og to i mesterskabet mistet rigtig mange placeringer. Conor Daly, der afløste Marcus Ericsson nåede ikke engang igennem første sving. Graham Rahal tog det fulde ansvar for uheldet.
Der blev kørt mange omgange under Safety Car, hvilket betød at alle spekulationer om en benzinbesparende to-stopsstrategi eller en fuld fart-trestopper forsvandt. Løbet nåede dog dårligt at komme i gang før løbets anden Safety Car-periode kom. Alexander Rossi fik et run på holdkammeraten Ryan Hunter-Reay, som instinktivt trak til højre på banen for at spærre ind i løbets første sving, som er et højre sving. Igen en forbremser, som spandt bilen rundt og ind i Jack Harvey, der måtte udgå efterfølgende.
Det virkede meget unødvendigt, at Ryan Hunter-Reay på den måde pressede sin holdkammerat og mesterskabskandidat Alexander Rossi, men det blev da tydeligt, at der ikke er teamordrer hos Andretti Autosport og at Ryan er frustreret over, at Alex Rossi løber med opmærksomheden.
Colton Herta førte de første 37 omgange, men kæmpede med dækkene og det udnyttede Scott Dixon til at lave en flot overhaling indenom på baglangsiden. Hans føring varede dog ikke længe, da han fik et problem med bilens batteri og måtte i pit. Han nåede ikke sin pitplads og måtte skubbes ind. Det tog tre omgange før han kom tilbage på banen og dermed var chancen for gode point væk.
Hertas dæk var nu så færdige, at han tabte tre placering på en halv omgang. Efter Scott Dixons problemer var Will Power nu i føring og her blev han resten af løbet. Svenske Felix Rosenqvist fik kørt sig op på en andenplads, men havde ikke noget at angribe med. Alexander Rossi tog sig af plads tre og kørte sig et par point på Josef Newgarden.
Med otte omgange tilbage stoppede Santino Ferruccis bil på start/mål-langsiden. Det gjorde, at sidste del af løbet blev et rigtigt sprintløb, hvor Josef Newgarden skyggede Colton Herta, men denne gang kørte han klogt fremfor at gå efter en usikker fjerdeplads. Senest i St. Louis spandt han rundt i sidste sving og mistede mange point.
Der resterer et løb i mesterskabet. Løbet på Laguna Seca er et dobbeltpointgivende løb med kun fire potentielle kandidater og her har Scott Dixon det dårligste udgangspunkt.
Resultatet af løbet blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 12 | Will Power | 105 | 0.0000 | 0.0000 | 52 | 2 | Chevy | 469 | Team Penske |
2 | 10 | Felix Rosenqvist | 105 | 2.7885 | 2.7885 | 3 | 5 | Honda | 365 | Chip Ganassi Racing Teams |
3 | 27 | Alexander Rossi | 105 | 4.5839 | 1.7954 | 0 | 7 | Honda | 552 | Andretti Autosport |
4 | 88 | Colton Herta | 105 | 5.2280 | 0.6441 | 36 | 1 | Honda | 316 | Harding Steinbrenner Racing |
5 | 2 | Josef Newgarden | 105 | 5.8539 | 0.6259 | 0 | 13 | Chevy | 593 | Team Penske |
6 | 21 | Spencer Pigot | 105 | 6.7477 | 0.8938 | 0 | 10 | Chevy | 315 | Ed Carpenter Racing |
7 | 22 | Simon Pagenaud | 105 | 7.9418 | 1.1941 | 0 | 18 | Chevy | 551 | Team Penske |
8 | 4 | Matheus Leist | 105 | 8.1898 | 0.2480 | 0 | 21 | Chevy | 235 | AJ Foyt Enterprises |
9 | 18 | Sebastien Bourdais | 105 | 9.5957 | 1.4059 | 3 | 12 | Honda | 335 | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan |
10 | 23 | Charlie Kimball | 105 | 10.1665 | 0.5708 | 0 | 22 | Chevy | 87 | Carlin |
11 | 59 | Max Chilton | 104 | 1 LAPS | 1 LAPS | 0 | 20 | Chevy | 150 | Carlin |
12 | 14 | Tony Kanaan | 104 | 1 LAPS | 1.1202 | 0 | 19 | Chevy | 276 | AJ Foyt Enterprises |
13 | 98 | Marco Andretti | 104 | 1 LAPS | 0.4913 | 0 | 16 | Honda | 271 | Andretti Herta w/Marco & Curb-Agaj |
14 | 20 | Ed Jones | 104 | 1 LAPS | 5.8861 | 0 | 23 | Chevy | 203 | Ed Carpenter Racing |
15 | 30 | Takuma Sato | 103 | 2 LAPS | 65.7281 | 0 | 17 | Honda | 397 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
16 | 9 | Scott Dixon | 102 | 3 LAPS | 57.7280 | 11 | 3 | Honda | 508 | Chip Ganassi Racing Teams |
17 | 19 | Santino Ferrucci | 96 | 2 LAPS | 1 LAPS | 0 | 14 | Honda | 339 | Dale Coyne Racing |
18 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 81 | 17 LAPS | 14 LAPS | 0 | 6 | Honda | 380 | Andretti Autosport |
19 | 60 | Jack Harvey | 13 | 2.0454 | 0.9536 | 0 | 4 | Honda | 164 | Meyer Shank Racing with Arrow SPM |
20 | 5 | James Hinchcliffe | — | 0.6710 | 0.1353 | 0 | 8 | Honda | 326 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
21 | 7 | Conor Daly | — | 0.9402 | 0.2692 | 0 | 9 | Honda | 133 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
22 | 26 | Zach Veach | — | 1.2563 | 0.3199 | 0 | 11 | Honda | 247 | Andretti Autosport |
23 | 15 | Graham Rahal | — | 1.4084 | 0.0159 | 0 | 15 | Honda | 353 | Rahal Letterman Lanigan Racing |