Det gav genlyd i USA, da en ung 20-årig dansker fredag kvalificerede sig som firer til lørdagens løb på racerbanen i Indianapolis. Langt større end Pato O’Ward, der sikrede sig pole position.
Desværre for Christian Lundgaard kunne han ikke holde fjerdepladsen, hvilket nok også havde været for meget forlangt. Colton Herta var hurtig til at køre sig forbi danskeren, der faldt et par placeringer længere tilbage inden Scott Dixon fra den triste halvdel af feltet åbnede første pitstoprunde.
RLL-teamet holdt Christian ude, da de forreste gik i pit og det betød Alpine Junior-køreren kom helt frem og føre ligesom Kevin Magnussen gjorde på Road America. Det varede kun et par omgange og Christian faldt tilbage under pitstop i løbene.
Will Power havde startet toer og han brugte sine røde Option-dæk til at bremse sig indenom Pato O’Ward på de langsommere Prime-dæk. Her blev han resten af løbet, men han måtte kæmpe for at beholde sin føring under de to genstarter sidst i løbet.
De første to tredjedele af løbet var overraskende nok uden safety car-perioder, trods en del nærkampe. Will Powers sejr blev netop sikret gennem en safety car-periode. Inden da havde Penske-køreren længe ligget bag James Hinchcliffe fra Andretti Autosport, der ikke ville lade sig overhale og blåt flag bruges ikke i Indycar.
Gennem en længere serie omgange blev Will Power presset ned mod den jagtende Colton Herta og den amerikanske kører kom indenfor et par sekunder af den førende, da den første safety car-periode gjorde, at The Mayor of Hinchtown fik lov at køre op bag i feltet igen.
Colton Herta fik dog ikke et skud på Will Power, da en velkørende Romain Grosjean med hele familien i Indianapolis, fik overhalet Colton Herta og gentog den andenplads, som han også tog i maj måneds løb på samme bane.
I stedet kom Colton under pres fra Alexander Rossi, der dog holdt sig bagved og Pato O’Ward, der sluttede løbet som 5’er. Christian var røget udenfor top 10, men gik upåvirket til angreb på flere prominente navne, og overhalede blandt andet Scott Dixon og Simon Pagenaud.
Hvad der understreger Christian Lundgaards flotte præstation er, at han aldrig har kørt så langt før. Næsten tre gange distancen af et F2-løb, i en fremmed bil med aeroscreen uden den luftkøling som en halo giver, og på to dæktyper som han ikke var vant til. Christians debut gjorde hans navn hot i Indycar.
Plads | Nr | Navn | Omg. | Afstand | Difference | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 12 | Will Power | 85 | 0.000s | 0.000s | 56 | 2 | Chevy | 278 | Team Penske |
2 | 51 | Romain Grosjean | 85 | 1.1142 | 1.1142 | 0 | 3 | Honda | 206 | Dale Coyne Racing w/Rick Ware Racing |
3 | 26 | Colton Herta | 85 | 2.3498 | 1.2356 | 2 | 5 | Honda | 311 | Andretti Autosport |
4 | 27 | Alexander Rossi | 85 | 3.4382 | 1.0884 | 0 | 10 | Honda | 246 | Andretti Autosport |
5 | 5 | Pato O’Ward | 85 | 4.1052 | 0.6670 | 16 | 1 | Chevy | 394 | Arrow McLaren SP |
6 | 60 | Jack Harvey | 85 | 5.3233 | 1.2181 | 0 | 7 | Honda | 213 | Meyer Shank Racing |
7 | 15 | Graham Rahal | 85 | 5.8553 | 0.5320 | 0 | 16 | Honda | 312 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
8 | 2 | Josef Newgarden | 85 | 6.2497 | 0.3944 | 2 | 20 | Chevy | 360 | Team Penske |
9 | 8 | Marcus Ericsson | 85 | 7.0080 | 0.7583 | 0 | 11 | Honda | 353 | Chip Ganassi Racing |
10 | 30 | Takuma Sato | 85 | 7.9449 | 0.9369 | 0 | 15 | Honda | 251 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
11 | 20 | Conor Daly | 85 | 9.3596 | 1.4147 | 0 | 8 | Chevy | 179 | Ed Carpenter Racing |
12 | 45 | Christian Lundgaard | 85 | 9.8379 | 0.4783 | 2 | 4 | Honda | 19 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
13 | 7 | Felix Rosenqvist | 85 | 10.6234 | 0.7855 | 0 | 19 | Chevy | 135 | Arrow McLaren SP |
14 | 18 | Ed Jones | 85 | 12.1199 | 1.4965 | 0 | 17 | Honda | 169 | Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan |
15 | 14 | Sebastien Bourdais | 85 | 12.5781 | 0.4582 | 0 | 14 | Chevy | 175 | AJ Foyt Enterprises |
16 | 22 | Simon Pagenaud | 85 | 16.4169 | 3.8388 | 7 | 12 | Chevy | 295 | Team Penske |
17 | 9 | Scott Dixon | 85 | 17.1924 | 0.7755 | 0 | 26 | Honda | 381 | Chip Ganassi Racing |
18 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 85 | 17.3273 | 0.1349 | 0 | 13 | Honda | 189 | Andretti Autosport |
19 | 48 | Jimmie Johnson | 85 | 18.1585 | 0.8312 | 0 | 22 | Honda | 72 | Chip Ganassi Racing |
20 | 59 | Max Chilton | 85 | 18.7489 | 0.5904 | 0 | 18 | Chevy | 99 | Carlin |
21 | 06 | Helio Castroneves | 85 | 19.5451 | 0.7962 | 0 | 23 | Honda | 134 | Meyer Shank Racing |
22 | 29 | James Hinchcliffe | 85 | 20.8450 | 1.2999 | 0 | 24 | Honda | 174 | Andretti Steinbrenner Autosport |
23 | 3 | Scott McLaughlin | 85 | 21.0115 | 0.1665 | 0 | 21 | Chevy | 213 | Team Penske |
24 | 21 | Rinus VeeKay | 85 | 22.4946 | 1.4831 | 0 | 9 | Chevy | 269 | Ed Carpenter Racing |
25 | 52 | Cody Ware | 83 | 2 omg. | 2 omg. | 0 | 27 | Honda | 26 | Dale Coyne Racing w/Rick Ware Racing |
26 | 4 | Dalton Kellett | 81 | 4 omg. | 2 omg. | 0 | 28 | Chevy | 107 | AJ Foyt Enterprises |
27 | 10 | Alex Palou | 67 | Mekanisk | 0.9326 | 0 | 6 | Honda | 415 | Chip Ganassi Racing |
28 | 75 | RC Enerson | 12 | Mekanisk | 8 omg. | 0 | 25 | Chevy | 5 | Top Gun Racing |