I søndags tog Takuma Sato sejren i Indianapolis 500. Japaneren overhalede Scott Dixon med den berømte fjerdedel tilbage og da vi skulle have den spændende afslutning mellem Scott og Takuma, så crashede Spencer Pigot sin bil og løbet endte bag gult flag.
Séks dage senere var Indycar tilbage til en doubleheader på Gateway-ovalen St. Louis til to gange Bommarito 500. 200 omgange ventede feltet og med Penskes Will Power i pole position.
Vi nåede dog ikke at få gang i løbet inden løbets store uheld kom. Rookie Alex Palou trak ud for tidligt og det fik Oliver Askew til at accelerere. Han ramte Simon Pagenaud, der spandt over i Alexander Rossi og så var der kaos.
Sekunder senere holdt tre Andretti Autosport-biler ødelagte på ovalen og de havde ikke engang passeret målstregen. Ed Carpenter var også involveret. Det tog over 10 omgange at få ryddet op, men da løbet kom i gang igen slap vi for flere uheld.
Løbet blev en kombination af alternative strategier, da nogle valgte at pitte off-sequence under den lange gulflagsperiode. Will Power startede fra pole position og førte første del af løbet, men et pit stop kostede føringen.
Takuma Sato kørte klogt og var klart den hurtigste kører, da han kørte sig op i feltet og tog føringen. Under sidste pit stop runde lykkedes det for Scott Dixon at komme forrest med et marginalt hurtigere pit stop og en bedre placering i pitten.
Takuma Sato kørte sig op og lå den sidste del af løbet konstant mellem 3 og 7 tiendedele efter Scott Dixon, men Gateway-ovalen er ikke nem at overhale på og Scott Dixon kontrollerede løbet, hvor han sikrede sig at han ikke nåede i trafik, hvilket kunne give Takuma Sato en chance for at overhale.
En spændende afslutning på løbet, hvor det kun handlede om Scott og Takuma.
Resultatet af de 200 omgange blev:
Plads | Nr | Kører | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 9 | Scott Dixon | 200 | 0.0000s | 0.0000s | 28 | 3 | Honda | 386 | Chip Ganassi Racing |
2 | 30 | Takuma Sato | 200 | 0.1404 | 0.1404 | 14 | 5 | Honda | 248 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
3 | 5 | Pato O’Ward | 200 | 7.0052 | 6.8648 | 94 | 2 | Chevy | 256 | Arrow McLaren SP |
4 | 88 | Colton Herta | 200 | 7.7019 | 0.6967 | 0 | 10 | Honda | 221 | Andretti Harding Steinbrenner |
5 | 8 | Marcus Ericsson | 200 | 8.3504 | 0.6485 | 0 | 4 | Honda | 177 | Chip Ganassi Racing |
6 | 21 | Rinus VeeKay | 200 | 12.4145 | 4.0641 | 0 | 14 | Chevy | 149 | Ed Carpenter Racing |
7 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 200 | 13.0556 | 0.6411 | 0 | 8 | Honda | 175 | Andretti Autosport |
8 | 10 | Felix Rosenqvist | 200 | 13.8107 | 0.7551 | 1 | 12 | Honda | 182 | Chip Ganassi Racing |
9 | 14 | Tony Kanaan | 200 | 15.0319 | 1.2212 | 0 | 21 | Chevy | 95 | AJ Foyt Enterprises |
10 | 59 | Conor Daly | 200 | 15.6721 | 0.6402 | 0 | 16 | Chevy | 141 | Carlin |
11 | 60 | Jack Harvey | 200 | 16.2600 | 0.5879 | 0 | 7 | Honda | 164 | Meyer Shank Racing |
12 | 1 | Josef Newgarden | 200 | 16.8155 | 0.5555 | 0 | 6 | Chevy | 269 | Team Penske |
13 | 4 | Charlie Kimball | 200 | 21.4079 | 4.5924 | 0 | 18 | Chevy | 138 | AJ Foyt Enterprises |
14 | 7 | Oliver Askew | 200 | 24.0143 | 2.6064 | 0 | 15 | Chevy | 142 | Arrow McLaren SP |
15 | 55 | Alex Palou | 200 | 24.6954 | 0.6811 | 0 | 11 | Honda | 142 | Dale Coyne w/Team Goh |
16 | 18 | Santino Ferrucci | 200 | 27.0938 | 2.3984 | 2 | 20 | Honda | 196 | Dale Coyne Racing w/Vasser Sullivan |
17 | 12 | Will Power | 198 | 2 omg. | 1 omg. | 61 | 1 | Chevy | 190 | Team Penske |
18 | 15 | Graham Rahal | 124 | 76 omg. | – | 0 | 22 | Honda | 226 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
19 | 22 | Simon Pagenaud | 67 | 133 omg. | – | 0 | 13 | Chevy | 223 | Team Penske |
20 | 20 | Ed Carpenter | 3 | 197 omg. | – | 0 | 17 | Chevy | 72 | Ed Carpenter Racing |
21 | 26 | Zach Veach | 2 | 198 omg. | – | 0 | 23 | Honda | 135 | Andretti Autosport |
22 | 27 | Alexander Rossi | — | 200 omg. | – | 0 | 9 | Honda | 138 | Andretti Autosport |
23 | 98 | Marco Andretti | — | 200 omg. | – | 0 | 19 | Honda | 121 | Andretti Herta w/ Marco & Curb-Agajanian |