Hvad gør Red Bull nu?

Red Bull Racing Copyright Red Bull Contentpool

Red Bull blev taget med bukserne nede, da Honda idag valgte at annoncere, at de for endnu engang forlader Formel 1. Denne gang har de dog givet et års varsel, men i virkeligheden har de jo tidligere fortalt, at de kun havde forlænget til 2021.

Så dagens udmelding var egentlig bare en bekræftelse på, at de følger op på deres udmelding, men den var alligevel overraskende, da Honda de sidste tre år har taget store skridt frem med både sejre og podieplaceringer.

Da Honda bekræftede, at de ville forblive i Formel 1 til udgangen af 2021 var det med et helt nyt teknisk reglement i den sidste sæson af den nuværende aftale. Coronaen ændrede dette så det nye reglement først træder i kraft i 2022.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool

Nu står Red Bulls to hold og mangler en ny motor og her er der kun tre muligheder. Mercedes, Ferrari og Renault. Red Bull og Renault havde ellers et glimrende samarbejde indtil hybridæraen satte ind, men forholdet frøs næsten til is, da Renaults motor ikke kunne hamle op med Mercedes og samtidig havde en tendens til at implodere i tide og utide.

Det var med daværende Formel 1-zar Bernie Ecclestones hjælp, at Red Bull kunne få lov at fortsætte med Renault-motorer, da både Mercedes og Ferrari afviste at levere motorer til de tidligere verdensmestre.

Ikke nok med at Red Bull var pressede, så forhindrede reglen for motorleverancer, at en motorkonstruktør kun er forpligtet til at levere til to andre hold og Mercedes havde Force India og Williams og Ferrari havde det nye Haas og Sauber (nu Alfa Romeo) på kontrakt.

Fernando Alonso McLaren-Honda
Copyright Red Bull Contentpool

McLaren havde netop fået en eksklusivkontrakt med Honda, så Honda kunne ikke hjælpe og så var Hondas holdbarhedsproblemer meget værre end Renaults, hvilket Fernando Alonso i Japan 2015 understregede med den berømte ‘GP2 Engine’-kommentar.

Så Renault var de eneste, der kunne levere til Red Bull, men det var tydeligt i medierne, at forholdet var hårdt ramt og skriften stod på væggen, da Red Bulls juniorhold Toro Rosso fik Honda-motorer i 2018 og med det samme gjorde fremskridt.

Der var ikke meget kærlighed tilbage, da Red Bull Racing annoncerede, at de skiftede til Honda fra 2019-sæsonen, og det er netop den kærlighed, der nu skal genopbygges til Renault for selv om både Ferrari og Mercedes kan hjælpe forudsat de får dispensation til at levere til ekstra hold udover de nuværende (Mercedes får et tredje hold i McLaren næste år, red.), men også om de overhovedet vil have lyst.

Mercedes foran Honda foran Renault
Copyright Red Bull Contentpool

De har før afvist at levere til deres stærkeste konkurrent og det er utænkeligt, at de igen vil give en fordel, specielt Mercedes, til et hold, der kan udfordre dem på den lange bane. Det vil kræve, at Mercedes som hold forlader Formel 1, men med alle rygterne omkring et salg til for eksempel Ineos, der vil gøre Mercedes til en motorleverandør, ikke et fabrikshold, og de manglende kontrakter til Lewis Hamilton og Toto Wolff, så dør ideen ikke lige med det samme.

Charles Leclerc foran Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media

Ferrari derimod er i gang med deres værste år længe, blandt andet med en motor der i bedste fald er den tredjebedste. Til gengæld har Renault i år fået godt styr på deres motor, hvilket ses med formfremgangen i år, der flere gange er sluttet lige udenfor det eftertragtede podium.

Så der er ikke så mange muligheder tilbage for de to Red Bull-hold. Kiss and make up med Renault, der kan blive tvunget til at tage Red Bull Racing og Alpha Tauri som kunder eller overbevise en ny motorleverandør om, at de skal satse på at blive en del af Formel 1, bygge en ny og konkurrencedygtig motor på under halvandet år med de udgifter det kræver.

Vil Porsche kunne overtales og være interesseret i at komme til Formel 1 med en hybridmotor under de nuværende regler?
Copyright Porsche Motorsport

Det kunne være VW, men de har før afvist det nuværende hybridkoncept på grund af MGU-H, men en motorleverance vil være den billigste vej ind i Formel 1 med de nye regler om, at et nyt hold skal donere 2 mia. kr til Formel 1 til fordeling blandt de nuværende ti hold. VW er dog involveret i Formel E med både Audi og Porsche-mærkerne og det har bare ikke den samme ring med VW i Formel 1.

Slutteligt er der naturligvis muligheden, at Red Bull får lov at købe de intellektuelle rettigheder til Hondas motorer og så selv bygger en ny motor evt. i samarbejde med en motorkyndig person som Mario Illien, som da Red Bull fik lov til at videreudvikle på Renaults motorer under TAG Heuer-navnet.

Formel 1 er ikke blevet mere kedeligt.