Hollands Grand Prix vil på resultatlisterne ligne et Max Verstappen Show, men sejren var slet ikke så overlegen som for en uge siden i Belgien. Den unge verdensmester måtte kæmpe for sejren, da en sen safety car-periode satte ham udenfor føring.
Den tog han dog tilbage fra Lewis Hamilton, da løbet blev genstartet med 11 omgange tilbage af de 72. Så hurtig var hollænderen på soft, at der var tvivl om han overhalede før målstregen, men overhalingen kom under grønt lys. En perfekt weekend for hollænderen, der tog pole position, sejr, hurtigste omgang og Driver of the Day-titlen.

Copyright Red Bull Contentpool
De første par omgange af løbet var heftige. Flere kørere skiftede placeringer og Kevin Magnussen tog allerede på første omgang tre placeringer. Desværre så smuttede bagenden på omgang to og Kevin røg i gruset og ramte væggen. Heldigvis var bilen ikke beskadiget, men efter en flot start kom han over målstregen til omgang 3 mere end fem sekunder efter Nicholas Latifi, der nu var 19’er. Herfra var der langt hjem, men hvor Kevin rykkede frem i løbet, så gik det modsat for holdkammeraten.
Mick Schumacher startede p8 og lå i starten i pointene, men så gik der Haas i den og han sluttede også et godt stykke udenfor pointene. Ferrari ville dog også være med, så de glemte et venstre bagdæk til Carlos Sainz under et pitstop og en unsafe release i den sidste del af løbet fuldendte Ferraris dag. Dermed rykkede Carlos Sainz fra p5 til p8.

Copyright Pirelli
Det blev omvendt en god dag for Charles Leclerc, der reddede en podieplads til Ferrari og umiddelbart banens største bifald, da han overhalede Lewis Hamilton med få omgange tilbage.
Første del af løbet var relativt statisk, men da først pitstoppene begyndte skete der ting og sager. En god blanding af forskellige dækblandinger skabte spænding. Mercedes startede med at køre langt og der var nervøse miner, da Max Verstappen også sagde, at han havde gode dæk. Hvem skulle kunne presse Red Bull-køreren?

Copyright Pirelli
Så holdt Yuki Tsunoda pludselig stille på banen. Han følte et dæk ikke var sat ordentlig på, så han tog ingen chancer. Han kunne dog køre tilbage i pitten, hvor det blev til et længerevarende pitstop bl.a. for at låse hans sikkerhedssele. Der gik dog ikke lang tid før der var problemer igen. Alpha Tauri bad ham stoppe bilen, og ifølge et par kommentatorer så var stedet bevidst valgt. Det frembragte en VSC og en pitstoprunde.
Valtteri Bottas stoppede også ude på banen på omgang 55. Motoren døde ned ad langsiden og så holdt finnen et farligt sted. Det gav en rigtig safety car-periode og igen var der nogle som skiftede dæk.

Copyright Red Bull Contentpool
Det gjorde Max Verstappen, det gjorde George Russell, det gjorde Charles Leclerc, men det gjorde Lewis Hamilton ikke, så han cirkulerede rundt på mediumdæk med en flok kørere på soft. Faktisk var det kun Lewis og Sergio Perez der fortsatte på medium.
I genstarten tog Max Verstappen sin ærkerival og et par omgange senere var det George Russells tur til at gå forbi med DRS ind i sving 1. Omgangen senere gjorde Charles Leclerc det samme.

Copyright Red Bull Contentpool
Dejligt med tre forskellige mærker på podiet. Efter lørdagens kvalifikation med to gange orange flare-kast hvor det ene gav rødt flag, så var der faktisk røgfrit på banen under løbet. Naturligvis kunne nogle ikke lade være med at tænde et par flares efter løbet, men det virkede til den orange hær havde lært noget.
Næste uge går det løs på Monza. Om Ferrari eller Mercedes kan gøre noget ved Red Bull på højfartsbanen må vi vente med at finde ud af til næste søndag.
Plads | Kørere | Omg. | Afstand | Interval | Point | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ![]() |
72 | 26 | |||
2 | ![]() |
72 | 4.071 | 4.071 | 18 | |
3 | ![]() |
72 | 10.929 | 6.858 | 15 | |
4 | ![]() |
72 | 13.016 | 2.087 | 12 | |
5 | ![]() |
72 | 18.168 | 5.152 | 10 | |
6 | ![]() |
72 | 18.754 | 0.586 | 8 | |
7 | ![]() |
72 | 19.306 | 0.552 | 6 | |
8 | ![]() |
72 | 20.916 | 1.610 | 4 | |
9 | ![]() |
72 | 21.117 | 0.201 | 2 | |
10 | ![]() |
72 | 22.459 | 1.342 | 1 | |
11 | ![]() |
72 | 27.009 | 4.550 | ||
12 | ![]() |
72 | 30.390 | 3.381 | ||
13 | ![]() |
72 | 32.995 | 2.605 | ||
14 | ![]() |
72 | 36.007 | 3.012 | ||
15 | ![]() |
72 | 36.869 | 0.862 | ||
16 | ![]() |
72 | 37.320 | 0.451 | ||
17 | ![]() |
72 | 37.764 | 0.444 | ||
18 | ![]() |
71 | ||||
![]() |
53 | |||||
![]() |
43 |